Arianne Ripmeester reikte het eerste fietscertificaat uit. Rechts Annet Visser die de fietslessen geeft Foto: Johan Kruithof

Fietslessen via Kledingbank

De Kledingbank Ridderkerk helpt nu ook vrouwen op de fiets. Afgelopen zomer werd gestart met fietslessen voor clientèle die in hun moederland nooit hebben leren fietsen. Vrijwilligster Annet Visser heeft inmiddels een aantal Marokkaanse vrouwen het fietsen bijgebracht.
Eerder gaf ze les aan een uit Tunesië afkomstige nicht, die ook graag op wilde stappen. "Zij deed vrijwilligerswerk bij de Kledingbank en zo kwam het ook andere vrouwen ter ore. En zo is het begonnen" vertelt Annet, die haar leerlingen stapsgewijs met de fiets vertrouwd maakt. "Het begint met balanceren op een vouwfiets, zonder dat er wordt gereden. Daarna begint het met lopen naast een grotere fiets. Voor ons vanzelfsprekend, maar als je er niet mee om kunt gaan is dat nog een hele toer."
De volgende stap is in balans rijden vanaf een bruggetje, nog steeds zonder te trappen. "Eest moeten ze leren remmen. Daarna begint het met steppen en gaandeweg echt fietsen. Het gaat niet zonder vallen en opstaan" aldus de Ridderkerkse. Veilig geoefend wordt er op het pleintje van Radio Ridderkerk, waar parcourtjes kunnen worden uitgezet. "Als de basis er is gaan we de weg op. Eerst over fietspaden en daarna de rustige straten. Tussendoor leren ze ook de verkeersregels."
Afgelopen vrijdag werd het eerste fietscertificaat uitgereikt aan de eerste geslaagde deelneemster. Voor Malika, een Marokkaanse die al meer dan twintig jaar in Ridderkerk woont, is een wereld opengegaan. "Ik ben nu niet meer aangewezen op de bus en ik kan nu veel makkelijker ergens naar toe."
Inmiddels hebben zich meer vrouwen gemeld voor de fietslessen. De Kledingbank zoekt nu naar vrijwilligers die ook wekelijks deze lessen willen verzorgen. Ook wordt gezocht naar sponsors om betere tweewielers ter beschikking te hebben. "We oefenen nu met een fiets met een terugtraprem. Een fiets met twee goede handremmen zou natuurlijk veel beter zijn" vindt ook Annet.
Vrijwilligers en sponsors kunnen zich melden bij de Kledingbank: info@stichtingkledingbankridderkerk.nl of 06 4438 2705.