Samen met Oscar Kuiper (links) en Henk Hoven (rechts) van L2Fiber begon wethouder Marten Japenga symbolisch met het eerste graafwerk.

L2Fiber brengt glasvezel naar Ridderkerk

RIDDERKERK - L2Fiber in gemeente Ridderkerk supersnel internet aanbieden. Waar normaal de kosten van zo'n aansluiting al snel oplopen tot 500 euro, biedt L2Fiber dit nu gratis aan voor alle bewoners van gemeente Ridderkerk.

Het glasvezelnetwerk van L2Fiber is een zogenoemd 'open netwerk'. Internetproviders kunnen zich aansluiten op het glasvezelnetwerk van L2Fiber en bieden abonnementen aan voor bewoners. In gemeente Ridderkerk is er hiervoor een ruime keuze van zes providers via het glasvezelnetwerk, dus als bewoner of bedrijf heb je voldoende mogelijkheden om te switchen. Zit je nu al bij één van die zes providers, dan hoef je niet eens te veranderen. Wil je in de toekomst wel overstappen naar internet (en/of tv) via het snelle glasvezelnetwerk, maar wil je nog niet switchen, dan ben je in ieder geval al aangesloten op het snelle netwerk van L2Fiber.

Gescheiden netwerken
L2Fiber is onderscheidend omdat er ook extra diensten kunnen worden aangesloten via gescheiden netwerken. Denk hierbij aan het uitwisselen van medische gegevens die je liever niet deelt via het gewone internet. Voor diensten als E-health zijn er aparte poorten op de modem die via een veilig eigen netwerk informatie wisselen, want in een tijd waarin de maatschappij snel vergrijst wordt deze manier van gezondheidszorg steeds belangrijker. Natuurlijk kan ook een eigen bedrijfsnetwerk makkelijk op deze veilige manier worden aangesloten.
"De meeste netwerken zijn 's nacht offline, omdat ze dan worden onderhouden," zegt eigenaar en medeoprichter Oscar Kuiper van L2Fiber. "Als jouw hartmonitor aan het internet is verbonden, dan wil je niet dat er tussen middernacht en 04.00 uur 's ochtends geen verbinding is. Dat kan levensgevaarlijk zijn." Want volgens Kuiper hebben diensten voor gezondheid, geld, veiligheid of andere belangrijke data een uiterst veilige en betrouwbare verbinding nodig. "Daarom bieden providers de mogelijkheid aan om ook diensten af te nemen die losstaan van het internet. Wel zo veilig en geruststellend voor iedereen."

Woningchecks
L2Fiber start op 11 november rond het Centrum in Ridderkerk met zogenoemde woningchecks. Bewoners van die gebieden ontvangen een brief waarmee ze zich online kunnen aanmelden voor een afspraak. Ook loopt er een team in de wijk om de woningchecks te realiseren en vragen te beantwoorden. Wanneer de checks zijn uitgevoerd, wordt er gestart met graven. Zodra dit gebeurt, ontvangen bewoners hierover weer een brief.
Ook bedrijfsterrein Donkersloot staat hoog op de lijst van L2Fiber. Op 8 november is er een ondernemerslunch waarbij L2Fiber een presentatie geeft aan ondernemers in Ridderkerk.

Het goedkoopste internet-only abonnement bij één van de providers op het L2Fiber-netwerk kost € 39,95 per maand (incl. btw) met 500 MB. Een internet- en tv-abonnement start al met een bedrag van € 54,95 per maand (incl. btw) met 500 MB. Een zakelijk internetabonnement is er al voor € 99,- per maand (excl. btw).
Wie kiest voor aansluiting op glasvezel zit niet automatisch vast aan een abonnement. L2Fiber brengt niets in rekening voor de aanleg. Bij als men gekozen heeft voor een abonnement komen er rekeningen.

Wethouder Marten Japenga steunt het project, omdat hij gelooft dat een snelle glasvezelverbinding een positieve bijdrage levert aan het leefcomfort van bewoners en ondernemers. De gemeente zet zich daarom ook in om het project 'Glasvezel Ridderkerk' tot een succes te maken voor alle betrokkenen.
Voor meer informatie: https://l2fiber.nl/ridderkerk/