Het gedeelte van Ridderkerk-West waar nog geen scherm staat

Herrie om geluidscherm voor West

RIDDERKERK - Een scherm ter dichting van 'het gat' bij Ridderkerk-West stuit op verzet van de meeste bewoners van het Seringenplantsoen. Dat bleek vorige week opnieuw bij de raadscommissie Samen Wonen. "Negentig procent van de bewoners wil hun uitzicht niet kwijt" aldus de heer Jelderda, één van de insprekers.

De flateigenaren wisten in 1987 plannen voor een geluidscherm te keren. In plaats daarvan werd in overleg met de gemeente en Rijkswaterstaat geïnvesteerd in geluidwerende voorzieningen aan de gevels. De bewoners behielden zo een hun uitzicht op de rijksweg en de polder. Dat de gemeente nu serieus van plan is om voor ruim een miljoen euro een scherm te plaatsen, vinden bijna alle flatbezitters onbegrijpelijk. Zij ervaren geen herrie van de rijksweg en noemen de winst voor de rest van de wijk summier. "De geluidswinst is 1 tot 3 decibel voor een klein gedeelte van Ridderkerk-West. En dat voor heel veel gemeenschapsgeld" stelt de heer Moret, die insprak "namens alle bewoners van het Seringenplantsoen."
De buren van de rijksweg zien het vooral als een prestigeproject van het gemeentebestuur. "Het is opgenomen in het collegeakkoord. Maar toen dat werd opgeschreven was nog niet bekend dat het zo bitter weinig oplevert. Het gaat nu niet meer om argumenten, maar om prestige en borstklopperij" schampert Jelderda.
Volgens wethouder Maarten Japenga zal de geluidsreductie wel merkbaar in de wijk. Dat stelt ook Dick de Winter van de werkgroep Lucht en Geluid, die het scherm een logisch vervolg noemt op wat er al langs de rijksweg staat.