'De Heul' aan de Kerkweg.

Sloopplan voor 'De Heul'

RIDDERKERK - Het gemeentebestuur van Ridderkerk moet de komende weken een beslissing nemen over al of niet laten slopen van villa "De Heul". Er is een omgevingsvergunning voor sloop van het huis uit 1928 aangevraagd.

"De Heul" werd vooral bekend als het huis van scheepsmagnaat Cornelis Verolme, die het halverwege de jaren vijftig kocht. De huidige eigenaar heeft het sinds 2017 te koop gezet met een vraagprijs van 1,7 miljoen. Na twee jaar is dit gezakt naar anderhalf miljoen.

Gemeentemonument
Het huis aan de Kerkweg 217 is sinds 2016 een gemeentelijk monument. Dit geeft geen beschermde status zoals een Rijksmonument, maar wel mogelijkheden voor het verkrijgen van subsidies voor renovatie en onderhoud.
De villa met prachtig gebrandschilderde ramen in de gevel (voorstellende de vier jaargetijden) was een van de eerste panden aan de Kerkweg. Nabij het huis werd op het kavel ook een knechtenwoning gebouwd. Op het terrein staan ook twee monumentale kastanjes.

Advies
De sloopaanvraag wordt - voorafgaand aan besluitvorming - van advies voorzien door een erfgoedcommissie. Voor Ridderkerk is dat de Centrale Erfgoedcommissie van Dorp Stad en Land. Dit advies is niet bindend. Het college heeft dit advies nog niet ontvangen. De aanvraag voor de sloopvergunning is net binnen.