Karin Kayadoe (54)

Algemeen Waar ken ik jou van?

Waar kennen we jou van?

Doordat ik actief ben in de lokale politiek, ben ik waarschijnlijk voor een groot aantal inwoners van Ridderkerk een bekend gezicht. Ik ben fractievoorzitter van Leefbaar Ridderkerk en zit in de gemeenteraad voor die partij. Vanaf mijn geboorte woon ik in Ridderkerk. Ik ben boven de koffie van De Gruyter geboren, zeg ik weleens. We woonden boven de winkel op het Dillenburgplein. Het is nu een vestiging van Albert Heijn. De lagere- en middelbare school heb ik ook in Ridderkerk gevolgd.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik woon alleen met mijn twee honden in Drievliet. De jongste hond is acht maanden. Die is nog heel de dag aan het spelen. Ik heb drie volwassen kinderen die allen niet meer thuis wonen.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Dat ik het verschil ging inzien tussen de Indische en Nederlandse cultuur. Mijn vader is van Indische afkomt. Gastvrijheid was heel gewoon. Vriendjes en vriendinnen konden altijd mee-eten. Heel anders dan bij Nederlandse gezinnen waar ik speelde. Daar vroegen ze om vijf uur hoe laat ik naar huis moest om te eten. In plaats van: Eet je mee? Bij mijn oma van Nederlandse afkomst, kreeg ik een standje als ik een koekje pakte. Bij mijn oma van Indische afkomst kreeg ik niets als ik het zelf niet pakte. Het was daar heel gewoon dat je een koekje pakte uit de trommel, want daar stond hij toch voor op tafel.

Waar word je gelukkig van?

Als het met de mensen om mij heen die me lief zijn, goed gaat. En in de buitenlucht zijn, daar word ik blij van. Wandelen, tuinieren of wat dan ook. Als het maar buiten is.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Mijn vader is 28 jaar geleden overleden. Drie weken daarvoor was ik bevallen van mijn zoon. Het verlies kwam hard aan.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik geniet van het raadswerk en hoop dat ik dat nog lang mag blijven doen.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Eigengereid, met een grote mond. Maar wel eerlijk en als een lachebek.

Hoe sta je 's morgens op?

Ik neem graag de tijd om rustig wakker te worden, maar ben niet chagrijnig.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Chocolade. Karamel met zeezout is mijn favoriet. Als dat in huis is gaat het op.

Wat vind je stom?

De vervuiling op straat. Het lijkt wel of een leeg flesje in een vuilnisbak gooien al teveel moeite is.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Volhouden. Om te zeggen, opgeven is geen optie, dat gaat me wat te ver, want soms zijn er omstandigheden dan kan je gewoon niet verder. Dan moet je wel opgeven. Maar dat stadium is vaak verder dan je denkt.

Waar kijk je naar op televisie?

Ik kijk niet veel televisie. Meestal heb ik dan wel een vergadering. Als ik ergens naar kijk dan zijn het programma's als 'Dienders' en 'Team parate eenheid'. Veiligheid is mijn speerpunt. Ook in de politiek. Politiewerk heeft dan ook mijn warme belangstelling.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?
Niets. Ze nemen me maar zoals ik ben.

Ben je een beller of App je liever?

Ik app wat makkelijker dan bellen. Gewoon omdat je dat sneller tussendoor doet. Het moet wel functioneel zijn.

Wat is je favoriete quote?

Ik heb er twee. 'Alleen ben je sterk, samen ben je sterker' en 'Als je denkt dat je niets meer kunt, kan je eens zoveel'. Die laatste gebruiken ze bij de mariniers in opleiding. En eigenlijk sluit hij ook aan bij wat mijn moeder mijn geleerd heeft. Volhouden.

Wat is je grootste miskoop?

Die deed ik al toen ik acht jaar was. Ik wilde een paar schoenen hebben maar die waren mij te klein. Ik vond ze alleen zo mooi dat ik ze, ondanks waarschuwingen van mijn moeder, toch persé wilde hebben. Ik heb ze gekregen, maar moet zeggen dat ik ze nooit met plezier heb gedragen. Altijd pijn in mijn voeten gehad in die dingen.

Wil je nog iets toevoegen?

Ik zou tegen de mensen willen zeggen die alles maar op social media gooien: Wat je schrijft, zou je dat ook tegen iemand in zijn gezicht durven zeggen?