Bernard Zwueste volgt het spel van pianobelofte Manli Zhao

Zwueste verlaat de muziekschool

RIDDERKERK - Pianodocent Bernard Zwueste geeft komende week zijn laatste lessen bij de Ridderkerkse muziekschool. Na een dienstverband van bijna 40 jaar wacht zijn pensioen: “Maar ik zal niet stoppen met lesgeven. In Barendrecht ga ik nog een jaartje door.”

Lesgeven deed de pianoleraar al voor hij in dienst trad van de muziekschool. “Ik was 15 toen ik mijn eerste lessen gaf. Ik doe dit dus al 52 jaar” vertelt Zwueste. Na zijn conservatoriumopleiding begon hij bij de muziekschool in Barendrecht. De fusie met ToBe bracht hem ook naar de leslokalen in Ridderkerk. Hij moet in al die jaren pianolessen hebben gegeven aan tussen de 1500 tot 2000 leerlingen. “Omwille van de privacy mag de muziekschool gegevens van cursisten niet meer jarenlang bewaren. Daarom moet het bij een grote schatting blijven” weet Zwueste van het secretariaat.

Veranderingen
Daarbij komt dat lang niet alle lesuren één op één waren. De eerste jaren had Bernard één leerling per halfuur. Na de introductie van de groepslessen waren dat er vaak twee of drie. “Er is een periode geweest dat ik met grotere groepen ging werken. Dat werkt niet echt als de niveau- of leeftijdsverschillen te groot zijn. Goed samenspelen kan dan vaak niet” vertelt hij uit ervaring. De pianodocent zag wel meer veranderen. “Lesmethoden zijn moderner geworden, maar ook leerlingen doen het nu anders. Er zijn er niet meer zoveel die het kunnen opbrengen om urenlang thuis te oefenen. Er is ook zoveel afleiding. Ouders zouden er best wel meer bovenop mogen zitten. Al is het maar een kwartiertje per dag, dat maakt echt verschil.”

Getalenteerd
Er zijn uitzonderingen. Het pareltje in Zwueste’s laatste cursusjaar is de 12-jarige Manli Zhao. Zij heeft nog maar drie jaar pianoles, maar mag na de zomervakantie aan de vooropleiding van het conservatorium beginnen bij Codarts in Rotterdam. “Dat zijn natuurlijk de krenten uit de pap. Ik heb wel meer leerlingen naar het conservatorium zien doorstromen, maar deze jongedame pakt de dingen wel heel snel op” zegt de leraar. De getalenteerde Manli, die ook nog vioollessen volgt, oefent wel minimaal twee uur per dag. “En dat kun je ook horen. Leergierig als ze is wil ze de stukken echt in haar vingers krijgen. Ik moet haar soms wat afremmen om niet te snel te willen.”
Zelf doorliep Bernard Zwueste het conservatorium met glans. Hij studeerde af met twee tienen en behaalde de aantekeningen kamermuziek en liedbegeleiding. Als uitvoerend musicus begeleide hij veel bekende vocalisten en fluitisten. Het bracht hem achter de piano in onder meer De Doelen en het Concertgebouw. Als solist gaf hij recitals in binnen- en buitenland. In zijn pensioenjaren hoopt hij weer meer te kunnen studeren. “Daarnaast is fotografie mijn grote hobby. Ik zal me zeker niet gaan vervelen.”