De plaatsen van Zuidplas omgezet in noten

Nieuwe muziek van Jan Peter Teeuw binnenkort op CD

RIDDERKERK - Eind 2019 heeft organisator Eelco Slingerland van Flying Eagle Concert, musicus Jan Peter Teeuw ut Ridderkerk de opdracht gegeven om nieuwe muziek te schrijven. Dit in kader van een winterconcert eind november 2020 in Moordrecht ter gelegenheid van 10 jaar fusie gemeente Zuidplas.

Jan Peter Teeuw heeft eind 2019 een aantal kenmerken doorgekregen wat kenmerkend is voor de dorpen binnen de gemeente Zuidplas. Tevens de gemeente die op het laagste punt van Nederland ligt. Op muzikale wijze beeld Teeuw de vier seizoenen uit wat kenmerkend en passend is bij deze gemeente. Hij is hier mee aan de slag gegaan en afgelopen zomervakantie is dit 12 minuten durende muziekstuk klaar gekomen in vier delen Lente, Zomer, Herfst en Winter.
Teeuw over het nieuwe muziekstuk: “In elk deel heb ik iets van de karakteristieken van de gemeente of één van haar kernen uit proberen te drukken, met daarnaast ook een algemene ‘sfeertekening’ van het betreffende seizoen. Daarnaast zijn in de delen twee, drie en vier de namen van gemeente Zuidplas en de vijf plaatsen die daaronder vallen omgezet in noten, en zo muzikaal verwerkt.

Lage Bas voor laagste punt
De Lente begint als een pastorale, een zgn. ‘herderszang’. De natuur ontluikt, en ook de kalfjes en lammetjes mogen de wei weer in: de pastorale gaat over in een opgewekte wals. Als melodie klinkt ‘De winter is vergangen’ en, omdat in de lente ook Koningsdag en 4 en 5 mei worden herdacht en gevierd, vervolgens het Valerius-lied ‘Komt nu met zang’. Tot slot komt het eerste pastorale-thema weer terug.
De Zomer is in A-B-A-vorm geschreven. Het A-thema doet door het ragtime-ritme enigszins ‘Amerikaans’ aan, het B-thema klinkt wat ‘Hollandser’. Het geheel beeld vooral de ontspanning van de zomer uit: terrasjes, tochtjes op de ringvaart en de Hollandsche IJssel, vakantie… In dit deel zijn de namen Zuidplas, Moordrecht en Nieuwerkerk verwerkt.
De Herfst kent twee thema’s: een ingetogen thema in 6/8e-maat, en een wat uitbundiger thema in vierkwartsmaat. Het eerste thema laat horen dat na de uitbundige zomer de natuur zich nu weer ‘terugtrekt’. Het enigszins repeterende en ‘draaiende’ karakter van deze melodie beeldt ook de molens uit gemeente Zuidplas uit – de vier molens bij gemeente Zevenhuizen worden wel het ‘Klein Kinderdijk langs de A12’ genoemd. Het tweede thema past meer bij het Oogstfeest, dat jaarlijks in september in Zevenhuizen wordt gevierd, en geeft ook iets weer van de bedrijvigheid wanneer in september het verenigingsseizoen weer begint. Het stuk eindigt met een dalende lijn naar een lage Bes: een uitbeelding van het laagste punt van Nederland, dat gelegen is in de gemeente Zuidplas. In dit deel zijn de namen Moerkapelle, Oud Verlaat en Zevenhuizen verwerkt.
De Winter begint met tien rustige maten, waarin in de eerste noten opnieuw de naam Zuidplas is verwerkt. Dit rustige thema vormt een opmaat voor het eigenlijke stuk: een feestelijke mars, waarin twee winterse feesten aandacht krijgen: Sinterklaas en Kerst. Van beide feesten worden (soms in een alternatief ritme) enkele bekende melodieën en thema’s gebruikt, waarna het beginthema van de mars weer terugkomt.

CD-opname
Vanwege de huidige maatregelen die gelden in Nederland, gaat het concert helaas niet door. Het zou jammer zijn als dit mooie nieuwe muziekstuk voorlopig op de plank moet blijven liggen. Slingerland kwam daarom met het voorstel om het concert op te nemen op cd, zodat het muziekstuk voor nu en de toekomst te horen is.
Naast dit muziekstuk komt ook Idyll van Jan Peter Teeuw op de cd. Deze is geschreven eerder dit jaar voor de 4e editie Flying Eagle Concert. Verder zullen er werken opkomen van o.a. W.A. Mozart, G.F. Händel, J. Rutter, Rogier van Otterloo en Louis van Dijk.
Medewerkers aan deze cd-opname zijn: André van Vliet (vleugel) Marije Weenink (dwarsfluit), Chloë Elsenaar (viool), Geert Pfeiffer (contrabas), Hendrie Westra (percussie) en Jan Peter Teeuw (orgel). De cd zal begin december 2020 op de markt verschijnen onder de titel “Flying Eagle Concert” wordt opgenomen door STH records uit Barendrecht met als titel
In de voorverkoop is de cd tot 6 november te bestellen voor € 10 (excl. verzendkosten) tot 6 november via: marketing@flyingeagle.nl. Na de voorverkoop kost de cd € 15,90.

Jan Peter Teeuw schreef nieuw muziekstuk (foto Sjaak Verboom)