Met het aansnijden van een brood werd café Dique geopend
Met het aansnijden van een brood werd café Dique geopend Fot

Lunchcafé bij de Crezéepolder

RIDDERKERK - Op het erf van Hofstede de Paradijshoeve in Ridderkerk is een café Dique geopend. Met het aansnijden van een brood verrichte burgemeester Attema de officiële opening.

Het lunchcafé, met uitzicht op de Oostmolendijk, heeft de naam Dique gekregen. Voor café Dique is de voormalige boerenwoning, gebouwd in 1965, volledig verbouwd en uitgebreid met een aanbouw.
“De voordeur zit nog op dezelfde plek. Waar nu de wijnflessen staan, stonden vroeger de jachtgeweren. Dat we dit nu hebben kunnen realiseren in het huis waar opa vroeger woonde, voelt heel bijzonder” vertelt Marieje Plaisier, die met haar partner Martijn van Schanke het lunchcafé runt/managet .

Vijfde generatie
Met Marieje is de vijfde generatie Plaisier werkzaam bij de Paradijshoeve. Haar vader en moeder Piet Plaisier en Harriëtte Mesland, gaven de grote boerenschuur bijna tien jaar geleden een horecafunctie, na het verlies van het agrarisch land voor in de Crezéepolder teruggebrachte natuur. en waterberging. Er is nu ruimte voor vergaderingen, bruiloften en ontvangsten van besloten groepen.

Lokale producten
Het lunchcafé is hier een mooie aanvulling op. Bezoekers van de Crezéepolder en passanten kunnen er genieten van een koffie, lunch of ander lekkers. Het terras biedt uitzicht op de moestuin, de dijk met schapen,de boomgaard met oude bomen en de akker waar nog graan wordt geteeld. Hiervan wordt, i.s.m. de molen de Kersenboom op Rijsoord, bloem gemalen, waarvan heerlijk desembrood gebakken wordt. Voor de kaart worden veel lokale en regionale producten betrokken. Binnen is er plaats voor ruim 50 gasten, buiten is het heerlijke vertoeven op de twee terrassen
Het concept voor het lunchcafé was een afstudeerproject van Martijn van Schanke. De stap naar de uitvoering werd al in 2019 gezet. Voor de bouw was toestemming nodig van het Waterschap omdat een deel van het erf behoort tot het gebied dat seizoensgebonden bouwrestricties heeft vanwege de rivierdijk. Daarna gooide Corona roet in het eten. Nu het gereed is, is iedereen van harte welkom voor een kopje koffie, een glaasje wijn, een borrelhapje of een lekkere lunch.
Bij de Pardijshoeve en Dique kan gebruik gemaakt worden van de aanwezige parkeervoorzieningen voor auto’s en fietsen en de verbinding die vanaf het erf via de dijk toegang geeft tot het bijzondere Deltanatuur-getijdegebied, dat zich inmiddels heeft ontwikkeld in de voormalige polder. Sinds enkele maanden is het immers niet meer toegestaan om op de dijk te parkeren.