Het nieuwe gebouw van Islamtisch Centrum Riddderkerk

Dubbele ruimte voor Islamitisch Centrum

RIDDERKERK - Op donderdag 1 juni vindt de officiële opening plaats van het nieuwe Islamitisch Centrum Ridderkerk. Het nieuwe gebouw kan door iedereen worden bezocht tijdens de open dagen op 1 t/m 4 juni. Op deze dagen is er een culturele markt op het terrein met kramen met handwerken, informatie en veel lekkernijen.

Het Islamitisch Centrum Ridderkerk (ICR) was sinds 1993 gevestigd in een voormalig schoolgebouw aan de Mr. Treubstraat. In 2000 zorgde een aanbouw voor extra ruimte, maar het bleef voor de stichting schipperen met de ruimte. “De indeling van de oude school was natuurlijk niet ideaal. Het gebouw was aan renovatie toe. Dat zou veel geld kosten en de ruimteproblemen niet oplossen. Er is daarom gekozen voor nieuwbouw” vertelt voorzitter Seyit Askin.

Het oude gebouw werd in september 2020 gesloopt. De gebedsruimte kwam tijdelijk in een noodgebouw. De nieuwbouw kwam in januari 2021 op gang. “We hebben het in eigen beheer gerealiseerd. Met een opdracht aan een aannemer zou het 2,7 miljoen hebben gekost. Nu zijn we bijna een derde voordeliger uit door het per onderdeel te gunnen aan een bouw- of schilderbedrijf. Ook hadden we mensen uit eigen gemeenschap die onderdelen konden uitvoeren. Veel steun hebben we gehad van onze architect Opaal in de rol van ook projectmanager. Zij hebben ook ervaring met het bouwen van moskeeën” aldus Askin.

Camlica
De gebedsruimte in de nieuwbouw is veel groter dan in het oude gebouw. In totaal is er nu op de begane grond 650 m2 beschikbaar. Meer dan het dubbele dan voorheen. Bovendien is er nu een tweede verdieping met vijf lokalen, twee vergaderkamers, ontspanningslokaal, garderobe, wasruimte en enkele slaapvertrekken voor gasten die van ver komen. In het nieuwe onderkomen hoopt ICR na de zomervakantie te starten met kinderopvang.
Het nieuwe SIC-pand heeft de naam Camlica gekregen. Dit Turkse woord staat voor “een bos met verschillende bomen”. “Een plek waar het altijd groen is en waar het leven is” licht Askin toe.

Benefiet bazaar
De open dagen aan de Jonkheer van Karnebeekstraat 2 zijn op donderdag 1 juni, vrijdag 2 juni en zaterdag 3 juni van 11.00 tot 21.00 uur en zondag 4 juni van 13.00 tot 21.00 uur. Op het plein van het Islamitisch Centrum is nu meer ruimte voor kramen dan voorheen voor wat nu een benefiet bazaar heet.