De eetkamer van Het Huys ten Donck met gedekte tafel
De eetkamer van Het Huys ten Donck met gedekte tafel :

‘Aan tafel’ voor historisch eten bij Het Huys ten Donk

RIDDERKERK - Het door de Kastelenstichting landelijk georganiseerde Dagen van het Kasteel vindt dit jaar tijdens het Pinksterweekend plaats op zaterdag 18 mei, zondag 19 mei en maandag 20 mei 2024 met het thema ´Aan Tafel!”. Stichting Het Huys ten Donck in Ridderkerk doet mee met een driedaags programma.

Het Huys ten Donck werd gebouwd in 1746 en ook hier werden en worden de heerlijkste gerechten op mooi porselein en linnen geserveerd in de prachtig ingerichte Interieur ensembles. Voor de kasteeldagen opent de buitenplaats haar poort en is er voor alle cultuur-, natuur- en muziekliefhebbers een programma om uit te kiezen of samen te stellen. Binnen en buiten combineert Het Huys ten Donck in het pinksterweekend de historie, eetgewoontes en inrichting volgens het thema “Aan Tafel!”.

Historisch eten
Zo is er binnen een tour langs de diverse eetruimtes op de begane grond van Het Huys ten Donck en wordt er door experts verteld over damast, serviezen, de eetcultuur en zelfs de heilzame werking van de eetbare en heilzame wilde natuur. Ook is er een mini-proeverij van streekproducten en kan men buiten historisch eten met een uitgebreide proeverij van eeuwenoude gerechten. Elke dag is de mogelijkheid voor (eventueel begeleid door rondleider) een historische wandeling door het eeuwenoude landschapspark.

Pianorecital
Op zondag 19 mei is er een middagconcert in de grote ontvangstzaal erbij op de net gerestaureerde Bechstein vleugel uit 1905. Er wordt een pianorecital verzorgd door Anastasiya Akinfina met mezzosopraan Rita Fernändez. Na het concert wordt een glaasje bubbels aangeboden en kan er een rondleiding en een historische maaltijd volgen. Het historisch eten zal plaatsvinden in een tent bij het Tiendgebouw.

Speciale gasten
Antiquair en verzamelaar Joseph Estié (bekend van Tussen Kunst & Kitsch) komt op 18 mei vertellen over serviezen en de eetcultuur. Damastkoningin Sanny de Zoete draagt bij met een digitale presentatie.
Speciale gast op maandag 20 mei isJudith Stivaktas-Homburg, kruidengeneeskundige, herborist en kok & voedingscoach bij Natuurlijk Zeker, die in de keuken van Het Huys ten Donck een lezing zal geven over de eetbare en heilzame wilde natuur op Nederlandse bodem. Bij de rondleidingen door het huis komt men meer te weten over de vroegere ontbijtkamer, eetkamer, keuken en de linnenkamer van Het Huys ten Donck. Bezoekers kunnen zelf kiezen voor programma-onderdeel of een combinatie van meerdere onderdelen.

Voor meer informatie over het programma en het kopen van kaarten: www.ticketview/shop/huystendonck