Jan-Peter Teeuw tijdens de opname van de Flying Eagle cd 2020

Nieuwe muziek van Jan-Peter Teeuw in première

RIDDERKERK - Al aantal keren heeft musicus Jan-Peter Teeuw uit Ridderkerk nieuwe muziek geschreven voor de concerten van de organisatie Flying Eagle Concert. Zo heeft hij in 2020 een groot werk geschreven ter gelegenheid van 10 jaar fusiegemeente Zuidplas met als titel “Vier seizoenen in Zuidplas”. In 2021 heeft hij muziek geschreven met als titel “Thema & variaties” maar ging het concert helaas niet door vanwege de bekende maatregelen van toen.

Eindelijk mag de nieuwe muziek van Jan-Peter Teeuw ten gehore worden gebracht tijdens de 6e editie Flying Eagle Concert op zaterdag 26 november.
Teeuw legt het als volgt uit wat de gedachte is bij zijn nieuwe compositie: “De afgelopen jaren schreef ik voor Flying Eagle de Intrada Flying Eagle (2019), Idyll (2020) en Vier Seizoenen in Zuidplas (2020). Het nieuwe werk “Thema’s en variaties” zou als vervolg hierop gezien kunnen worden. Toen Eelco Slingerland mij deze opdracht gaf, vroeg hij me om de afgelopen coronatijd muzikaal vorm te geven – in het beeld van de organisatie: een arend die moeizaam tegen de storm invliegt maar meer en meer zijn vleugels uit kan slaan, om de vrijheid tegemoet te vliegen.”
Met dit idee ontstond ‘Thema en variaties’. Na een ingetogen inleiding, die zich wat ‘zoekend’ rondom twee akkoorden begeeft, volgt het eigenlijke thema, een eenvoudige melodie. Daarna klinken een aantal variaties, die steeds uitbundiger worden – de arend slaat zijn vleugels uit. Na de een-na-laatste variatie, die (als rustpunt) meditatief en verstild is, volgt een uitbundige slotvariatie, die haast extatisch eindigt met korte fragmenten uit het thema.

Programma
De musici André van Vliet vleugel, Marco den Toom (orgel) en Marije Weenink (dwarsfluit) hebben de eer om dit muziekwerk voor het eerst ten gehore te brengen. Verder zal ook de “Vier seizoenen” in Zuidplas klinken. Daarnaast staat muziek van Mozart, Fauré, Boëllmann, Lenselink en Den Toom op het programma. Organisator Eelco Slingerland pakt dit jaar met het concert groter uit en heeft naast de eerder genoemde musici ook Chloë Elsenaar (viool), Jaap Klootwijk (percussie), en Nils Juijn (contrabas) erbij gehaald.

Bij kaarslicht
Dit instrumentale concert vindt plaats in de Dorpskerk aan het Kerkplein 12 in Moordrecht. Het programma is van 20.00 tot ± 22.00 uur. De kerk zal prachtig verlicht zijn van binnen met brandende kroonluchters. Met brandende kaarsen en een uitgelicht podium met sfeerlicht zal het een mooi concert gaan worden.

Gratis cd
Kaarten zijn online te bestellen via www.flyingeagle.nl Met kortingscode Zuidplas125M zijn de kaarten € 12,50 volwassenen, kinderen 12 tot en met 16 jaar € 6,50 en kinderen jonger dan 12 jaar mogen gratis naar binnen. Normale prijs is € 15 en € 9,00. Alle bezoekers die online reserveren ontvangen gratis de CD Flying Eagle Concert (Per bestelling één cd).
Na het concert is er bij een uitgang een collecte ten bate van stichting Hospice Elim in Moerkapelle en Boodschappenkast Zuidplas.