Slotconcert orgelconcerten Singelkerk

RIDDERKERK - Op zaterdag 29 december geven Arie van der Vlist en Lennert Knops een dubbelconcert in de Singelkerk te Ridderkerk. Zij concerteren in de serie orgelconcerten op het prachtige Van den Heuvel-orgel. De verrichtingen van de organisten zijn te volgen via een scherm beneden in de kerk.

Op het programma staan orgelsolo's maar ook nummers die vierhandig zullen worden uitgevoerd. Componisten als Asma, Zwart, Mulder, Bach, Franck, Driffill en Lefebure-Wely zullen de revue passeren. Van ingetogen muziek als de Elegy van de Engelse componist Thalben Ball tot de bekende Marche in C en Sortie van de Franse orgelvirtuoos Lefebure-Wely.

Arie van der Vlist (1980) kreeg zijn eerste orgellessen van dhr. J. van Rijswijk. In 1997 werden deze lessen vervolgd bij Everhard Zwart. Verder volgde hij lessen bij Gijsbert Lekkerkerker (improvisatie), en bij de internationaal bekende concertorganist Ben van Oosten (literatuur). Bij Eef de Kwant studeerde hij piano en koordirectie.

Hij is vaste organist van het Christelijk Krimpens Mannenkoor te Krimpen aan den IJssel. Arie is een veelgevraagd koor- en samenzangbegeleider en werkt zo mee aan vele concerten en uitvoeringen. Als dirigent heeft Arie de leiding over een aantal koren in de Krimpenerwaard.

Arie is als kerkorganist verbonden aan de Hersteld Hervormde Gemeente te Ouderkerk aan den IJssel.

Verder heeft Arie aan vele CD/DVD-opnamen zijn medewerking verleend, en is Arie ook actief in het schrijven van instrumentale arrangementen, koraalbewerkingen voor orgel en koorbewerkingen.

Lennert Knops (1982) kreeg op zevenjarige leeftijd zijn eerste orgelles. In de periode 1989 tot 2002 studeerde hij bij diverse organisten. Van zijn orgelspel zijn een aantal solo cd's verschenen. Samen met zijn vrouw Maria Knops, die harp speelt, vormt hij een duo. Hiervan zijn diverse cd's uitgegeven.

Bij Cees het Jonk heeft Lennert privé-lessen koordirectie gevolgd. Als dirigent is hij verbonden aan vier koren.

Lennert componeert en arrangeert muziek voor zijn koren, voor harp en voor diverse andere instrumenten of bezettingen. Daarnaast is hij regelmatig als koorbegeleider op orgel of piano te beluisteren en verleent hij in deze hoedanigheid zijn medewerking aan cd opnamen. Concertreizen voerden o.a. naar België, Frankrijk Schotland en Israël.

De avond begint om 20 uur. Vanaf 19.30 zijn de deuren geopend.

De toegangsprijs voor dit concert is 7,50 euro p.p. Kinderen onder de 12 jaar gratis toegang.