Jean-Pierre Gabriël voor Ridderkerks Symfonieorkest

Nieuwe dirigent voor Symfonieorkest

RIDDERKERK - "Ik ben onder de indruk. We speelden net voor het eerst een nieuw stuk en dat zat er al aardig in. Dat is bij veel amateurorkesten wel anders" zegt Jean-Pierre Gabriël in de pauze van zijn tweede repetitie met Ridderkerks Symfonieorkest. De dirigent uit Kortenhoef werd afgelopen maand benoemd tot opvolger van Marcel Geraeds. Hij werd gekozen uit twintig kandidaten die op deze vacature solliciteerden.

Het Ridderkerkse orkest was voor Gabriël niet helemaal onbekend. Hij kent Geraeds en viel twee keer voor hem in voor een repetitie met het Ridderkerkse orkest. "Toen ik hoorde dat deze plek vrijkwam wilde ik graag. Het is een prettig orkest om mee te werken en er is denk ik nog veel uit te kunnen halen" zegt de orkestleider.
Jean-Pierre is al dirigent van het Wageningse studentenorkest Ontzetting en het Kennemerconsort. Daarnaast stond hij de afgelopen jaren als gastdirigent voor onder meer het Orkest van het Oosten en de Marinierskapel. Vele jaren werkte hij ook als muziekregisseur en programmamaker voor Radio 4. "Bij opnamen op locatie was ik verantwoordelijk voor de opstelling van de microfoons. Ik heb daar een goed oor voor" aldus de dirigent, die ook verschillende cd's voor orkesten produceerde.

Uitdaging
Ook met het Ridderkerks Symfonieorkest wil hij streven naar perfectie, maar dan wel binnen de mogelijkheden van de orkestleden: "Mijn uitdaging is om ze allemaal op de toppen van hun kunnen te brengen en bij momenten boven zichzelf te laten uitstijgen. Daarbij moet het voor iedereen ook wel leuk blijven."
Het eerste publieke optreden van Gabriël met het Ridderkerkse orkest is op zaterdag 11 mei. Dit voorjaarsconcert zal een ander karakter hebben dan het openluchtoptreden twee maanden later in het centrum van Ridderkerk. "Een andere setting vraagt ook om andere muziek. Ik wil ook heel graag een breed publiek aanspreken" aldus de dirigent. De bezetting van het orkest ontbeert momenteel een klarinettist. Gabriël hoopt dat dit gat snel gedicht zal zijn. "Het is altijd wel op te lossen met gastspelers, maar ik werk graag met eigen mensen. Onze celliste zal bijvoorbeeld komend concert drie aria's zingen. En een solist uit eigen gelederen is altijd iets om trots op te zijn."