Arianne Ripmeester (54)

Algemeen Waar ken ik jou van?

Waar kennen we jou van?

Ik ben geboren in het centrum van Ridderkerk. Ik kan niet zeggen geboren en getogen, want een deel van mijn jeugd en studententijd heb ik in Rotterdam doorgebracht. De mensen zullen mij ook van de politiek kennen. Ik ben lid van PvdA en meer dan tien jaar raadslid namens deze partij.

Verder zit ik in het bestuur van de Kledingbank en de Foodcompany en ben ik lid van de diaconie.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben getrouwd met Joost. We hebben vier kinderen, die allen nog thuis wonen.

Wat is je mooiste herinnering?

Het zijn wel een heel aantal mooie herinneringen hoor, maar als ik er een moet noemen dan is het toch de geboorte van mijn vier kinderen.

Waar word je gelukkig van?

Als het met mijn gezin goed gaat en als andere mensen gelukkig zijn. Het doet mij zeer als mensen ongelukkig zijn. Dat trek ik mij aan.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Er zijn de laatste tijd een aantal mensen in mijn omgeving overleden of door ziekte getroffen. Daar moet je mee omgaan, want het hoort bij het leven. Het is wat het is, zeg ik altijd, maar ik word er wel verdrietig van.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik hoop nog lang en gelukkig met mijn gezin te leven. Ik droom ervan dat er geen armoede meer is in Ridderkerk en dat iedereen de zorg krijgt die nodig is.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

In vier woorden: idealistisch, betrokken, sociaal en gedreven.

Ik ben maatschappelijk zeer betrokken bij de minderbedeelden. Niet ieder wiegje staat in weelde. Daarnaast kan het iedereen overkomen dat je financieel in de problemen komt. Een beetje hulp is soms al voldoende om mensen te helpen. In Ridderkerk leven alleen al duizend kinderen in armoede. Dat is een op de acht. In iedere klas zitten dus bijna vier kinderen die minder bedeeld zijn. Ik vind dat ieder mens die het beter getroffen heeft, zou moeten omzien naar deze groep mensen.

Hoe sta je 's morgens op?

Ik was een avondmens, maar met de komst van de kinderen is dat veranderd naar de ochtend. Als moeder begint de dag als de kinderen wakker zijn. Bij ons is er gelijk veel activiteit in huis. Iedereen moet op tijd de deur uit, naar school of werk.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Chocolade. Het liefst puur met hazelnoot. Als er een reep ligt dan gaat hij op. Maar met vier pubers in huis ligt er sowieso niet veel eten met aangebroken verpakking. Alles gaat op.

Wat zijn je angsten?

Er is altijd wel iets van angst in mij dat er met een dierbare wat gebeurd. Maar om de spanning in de samenleving ben ik ook bezorgd. De tolerantie van de mensen neemt af. Leven en laten leven bestaat soms niet meer lijkt het wel.

Wat vind je stom?

Machtsmisbruik. Als iemand een ander pootje haakt alleen omdat zijn of haar positie daar de gelegenheid voor geeft. En tomaten.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Dat alle mensen gelijk zijn en je nooit op het uiterlijk af moet gaan. Het mooie van een mens zit altijd in het innerlijke.

Waar kijk je naar op televisie?

Ik kijk met de kinderen mee. Dat betekent dat ik meer sport of Netflix series zie dan mij lief is. Maar als ik kan kiezen dan vind ik programma's over inrichting van huizen altijd leuk en kijk ik graag naar Het Filosofisch Kwintet.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Ik zou wel graag meer willen sporten. Of eigenlijk moet ik zeggen, dat ik graag wat meer zin in sporten zou willen hebben.

Bellen of appen?

Ik bel en app de hele dag door. Sta voor mijn werkzaamheden met heel veel mensen in contact.

Wat is je favoriete quote?

Begin de dag met een lach.