Een deel van de Rembrandtweg krijgt een andere naam

Eerbetoon voor Coosje Ayal

RIDDERKERK - Het Ridderkerkse college heeft besloten een straat te vernoemen naar Coosje Ayal. Het gedeelte van de Rembrandtweg, waar alles nu gesloopt is voor nieuwbouw, krijgt straks haar naam op het straatbordje. Coosje Ayal (1926-2015) vocht drie jaar met een verzetsgroep in de jungle van Nieuw-Guinea tegen de Japanse bezetters.

Mevrouw Ayal was een verzetstrijdster in 'De Vogelkop' van Nederlands Nieuw-Guinea. In 1942, toen de Japanse landingsvloot aankwam in de baai van Manokwari in Nieuw-Guinea, begon haar guerrillastrijd. Deze strijd heeft uiteindelijk bijna drie jaar geduurd. Haar dapperheid bezorgde haar vele onderscheidingen, met voorop het Kruis van Verdienste. "Tante Coosje" woonde tot haar overlijden in 2015 in Ridderkerk. Ze overleed op 28 maart 2015 op 88-jarige leeftijd en werd op 3 april van dat jaar met militaire eer begraven in Ridderkerk, na een indrukwekkende bijeenkomst in de Laurenskerk te Rotterdam.

De straatnaamwijziging laat de naam Rembrandtweg niet verdwijnen. Deze naam blijft verbonden met het niet gesloopte deel van de flatwoningen aan deze weg, tussen de Frans Halsstraat en de Burgemeester De Zeeuwstraat.