De nieuwe versie van Selectie Ridderkerk

Heruitgave 'Selectie Ridderkerk' op groter formaat

RIDDERKERK - De "Selectie Ridderkerk" van Jan van der Es wordt in nieuwe vorm heruitgegeven. De triologie, die al geruime tijd is uitverkocht, heeft een groter formaat en een andere opmaak gekregen. Een deel van de foto's is ook digitaal verbeterd. De hernieuwde Selectie wordt op vrijdag 18 oktober in de Oudheidkamer gepresenteerd.

In 1972 verscheen het eerste deel van Selectie Ridderkerk. Een wat Jan van der Es "een prentenboekje" noemde met oude ansichtkaarten van Ridderkerk. Nadien stelde de Ridderkerkse historicus nog twee deeltjes samen met ansichtkaarten en foto's. De groene boekjes kwamen bij veel Ridderkerkers op de plank. Ook een bundeling van de drie uitgaven vond gretig aftrek. Wie nu nog zo'n boek wil moet zoeken op rommelmarkten. Kees Sanders van drukkerij Sanders vond het tijd voor een heruitgave van de triologie. In samenwerking met de Stichting Oud Ridderkerk bereidde hij niet zomaar een herdruk voor. Het boek is anders ingedeeld en veel foto's zijn groter en soms kleiner afgebeeld. De teksten van Jan van der Es zijn intact gelaten met de toevoeging van enkele verduidelijkingen. Ook is het boek nu voorzien van een personenregister. Historicus Dick de Winter, die de teksten nog eens doorliep, schreef een stuk over de betekenis van Jan van der Es. "Deze nieuwe uitgave is ook een eerbetoon aan hem" aldus Kees Sanders. Drukkerij Sanders gaf ook de eerste fotoboeken uit.

De presentatie van de nieuwe Selectie Ridderkerk is vrijdag om 15.30 uur in de Oudheidkamer. Daarna zijn de boeken voor € 25 te koop in de Oudheidkamer en bij boekhandel De Ridderhof. Donateurs van Stichting Oud Ridderkerk krijgen een exemplaar cadeau met het verzoek om een vrijwillige gift.