Richard Salacroup (47)

Algemeen Waar ken ik jou van?

Waar kennen we jou van?

Ik weet eigenlijk niet of er veel mensen zijn die mij kennen, maar na deze publicatie zal dat wel anders zijn. Zes maanden was ik toen mijn ouders naar Ridderkerk verhuisden. Ik ben in het centrum van Ridderkerk opgegroeid. Het basisonderwijs heb ik op De Blaakschool gehad. Daarna ben ik naar de Burgemeester Crezeéschool gegaan voor LTS onderwijs. In mijn tienertijd heb ik veel tijd doorgebracht in Limelight. Een jongerensoos waar bands optraden en houseparty's gehouden werden. Ik stond er achter de bar. Na een bezoek aan Burundi met mijn vrouw, hebben we de Stichting Imuhira Ouderenzorg en Welzijn opgericht en daarmee aan de weg getimmerd. Het kan zijn dat de mensen mij daarvan kennen.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben getrouwd met Aline, heb een zoon en twee dochters en woon in Slikkerveer.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Ik ben in het centrum van Ridderkerk opgegroeid. Met een vaste vriendengroep speelden we vaak aan de slootkant van De Blaak. Zomers met rubberbootjes en 's winters als er ijs lag tot laat in de avond schaatsen. De Blaak was voor ons een soort centraal ontmoetingspunt. Een mooie tijd waar ik met plezier aan terugdenk.

Waar word je gelukkig van?

Van mijn kinderen. Als ik die gelukkig zie, dan ben ik het ook.

Waar ben je verdrietig om geweest?

De eerste keer dat ik in een soort klooster in Burundi kwam en zag onder welke omstandigheden de ouderen daar leven. Dat heeft me erg aangegrepen. Zo zeer zelfs dat de behoefte die mensen te helpen, daaruit voortgekomen is.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik hoop dat mijn gezin gezond en gelukkig blijft. En ik hoop dat we op termijn een zorg- en revalidatiecentrum in Burundi met de stichting kunnen realiseren. Ik ben me bewust dat het ambitieus is, maar het is wel echt een droom. Wie weet wordt deze droom in de verre toekomst nog eens werkelijkheid.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?
Als een behulpzame man die nooit te beroerd is zijn handen uit de mouwen te steken.

Hoe sta je 's morgens op?

Ik werk in een twee ploegendienst. Die onregelmatigheid heb ik geen last van. Ik heb ook geen ochtendhumeur. Als de wekker afloopt begint de dag zonder rituelen.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Die heb ik eigenlijk niet. Ik ben een persoon van regelmaat.

Wat zijn je angsten?

De verruwing van de maatschappij baart me wel zorgen. Ik vraag me wel eens af waar het naartoe gaat. En dan denk ik natuurlijk in eerste instantie aan het welzijn van mijn kinderen.

Wat vind je stom?

Aan hufterig gedrag in het verkeer kan ik mij mateloos ergeren.

Wat heb je geleerd van je ouders?

De normen en waarden die toen vanzelfsprekend waren en nu wel eens ver te zoeken zijn. Jij tegen mijn ouders zeggen, was er echt niet bij en ook vreemden spreek je met u aan, zo werd mij geleerd.

Waar kijk je naar op televisie?

Voor een actiefilm of komedie ga ik goed zitten.
Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Niets. Het is goed zoals het nu is.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Ik bel vrijwel nooit, of het moet met een boodschap zijn. Appen doe ik vaker. Ook voor een 'kletspraatje'.

Wat is je favoriete quote?

'Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd' en 'Leef je leven'.

Wil je nog iets toevoegen?

Ik zou de mensen willen vragen eens op de website van Stichting Imuhira Ouderenzorg en Welzijn in Burudi te kijken. Daar is precies te lezen wat wij in het verre Afrika doen en op welke manier men een bijdrage kan leveren aan het welzijn van de ouderen.

www.imuhira-owb.nl.

Wij zijn constant op zoek naar kandidaten voor deze rubriek. Weet u iemand, of heeft u zelf iets te vertellen, mail naar
ronald@baruitgeverij.nl.