Wethouder Henk van Os (links) heeft alle vertrouwen in André van Kesteren

Directeur voor Sport Service Ridderkerk

RIDDERKERK - Vorige week bleek er ruime steun van de gemeenteraad voor de oprichting van een besloten vennootschap, waarmee de gemeente de taken van Sport en Welzijn Ridderkerk kan overnemen. De knopen hiervoor zijn afgelopen dinsdag doorgehakt door burgemeester en wethouders. Besloten is tot de oprichting van Sport Service Ridderkerk BV. Per 1 januari 2020 gaat deze organisatie officieel van start, maar het voorwerk wordt nu al gedaan. Benoemd tot directeur van SSR wordt André van Kesteren, die reeds als kwartiermaker bij de overname van het beheer en exploitatie van de sportaccommodaties in Ridderkerk is betrokken.

Van Kesteren is vanwege zijn expertise door het gemeentebestuur benaderd. Hij is (en blijft) naast zijn werk in Ridderkerk als directeur-bestuurder betrokken bij het Inge de Bruijn bad in Barendrecht. Daarvoor was hij twee jaar beleidsadviseur bij de Vereniging Sport en Gemeenten voor met name de zwembaden.
André van Kesteren vindt het een eer dat hij in Ridderkerk aan de slag mag voor zwembad De Fakkel, sporthallen en de gemeentelijke sportvelden. "Ik had die vraag niet verwacht. Maar er liggen hier mooie uitdagingen" zegt de aanstaande directeur van Sport Service Ridderkerk.

Spirit terugbrengen
Van Kesteren wacht zeker niet tot 1 januari om zaken in Ridderkerk op te pakken. Er hebben al kennismakingen plaatsgevonden met personeel van Sport en Welzijn. Ook wil hij snel langs de sportclubs om te inventariseren waar op korte termijn moet worden ingestoken. "Mijn kennis en ervaring is zeker niet alleen zwembad gerelateerd. Ik heb ook het beheer van sportparken gedaan en sportaccommodaties gemoderniseerd" vertelt de 57-jarige sportmanager. De directeur ziet als zijn eerste opdracht om de spirit van het personeel van Sport en Welzijn aan te spreken: "Het plezier en de beleving in het werk moeten weer terugkomen. Mijn beeld is dat deze mensen zonder meer van goede wil zijn, maar ze hebben de afgelopen jaren veel voor hun kiezen gekregen. Ze moeten weer het vertrouwen krijgen en ervaren dat ze er niet alleen voor staan."

Pasjes voor zwembad
Na de incidenten van afgelopen zomer staat ook de veiligheid van het zwembad hoog in het vaandel. "Er komt zeker een pasjessysteem. Ik ben al wezen kijken bij zwembaden die dit hebben doorgevoerd" aldus Van Kesteren. Ook een renovatie van onderdelen van De Fakkel vindt hij onoverkomelijk. "Er is sprake van achterstallig onderhoud. Je kunt voor 100% voldoen aan de hygiëne eisen, maar met loszittende tegels straal je dat niet uit."
De directeur hoopt ook op korte termijn weer beheerders terug te brengen in de sporthallen. Die werden na de aanbesteding van de exploitatie door Sport en Welzijn wegbezuinigd. Vanwege alle te treffen maatregelen heeft wethouder Henk van Os al een 'winstwaarschuwing' afgegeven aan de gemeenteraad. "Het is goed dat we weer eigen baas worden van het zwembad en de sportaccommodaties. Het vraagt wel meer middelen om te bereiken wat we willen" stelt de sportwethouder.