Dit toekomstbeeld krijgt Ridderkerk zeker niet meer

Tramlijn door Ridderkerk is definitief van de baan

RIDDERKERK - Met een hamerslag is vanmiddag het tramdossier voor Ridderkerk definitief gesloten. Het schrappen van de Ridderkerklijn stond woensdag als hamerstuk op de agenda van Provinciale Staten. Met dit besluit is het vastgelegde tramtracé uit de boeken.

Wethouder Peter Meij is blij dat de strijd van Ridderkerk op dit punt definitief gestreden is. ,,Ridderkerk zat in z'n ontwikkeling op slot door die ruimtereservering. We kunnen nu weer verder.''
Over de Ridderkerkse tramplannen is zo'n vijftien jaar gesproken en gestudeerd. Er werd op ingezet na het afblazen van metroverbinding, die vanaf die jaren alleen op papier voor Ridderkerk in beeld is geweest. Na weer een verkenningenstudie werd in 2004 de wissel gezet naar een tram. Drie jaar later koos de gemeenteraad voor een tramplusverbinding. De lijn werd opgenomen in de toekomstvisies en financieringsstromen van de stadsregio en provincie. Het tijd keerde na de enorme verkiezingswinst van Leefbaar Ridderkerk in 2010. De tegenstanders van de tram wisten de rails uit het gemeentelijk beleid te halen, maar de provincie hield de tram als belangrijke verbetering van het openbaar vervoer op de kaart.

Van de provincie moest Ridderkerk met alternatieve plannen komen om los te komen van het vastgelegde tramtracé. Eerdere colleges liepen er op stuk, maar het is Peter Meij nu gelukt. “Vanaf de eerste dag als wethouder ben ik met dit belangrijke dossier aan de slag gegaan. Goed geluisterd wat de provincie nodig had om tot een positieve besluitvorming te komen en er is vaart gemaakt met het opstellen van een visie op hoogwaardig openbaar vervoer in Ridderkerk en de regio. Dat heeft geholpen.''

Driehoek Het Zand
Ook wethouder Marco Oosterwijk is blij met het besluit van de provincie. Hij wil nu snel verder met de bouwplannen voor Driehoek Het Zand. Ten behoeve van het bouwplan voor 133 woningen in dit gebied werd op 10 mei 2019 een voorontwerp-bestemmingsplan ter inzage gelegd. Deze procedure kwam stil te leggen na een brief van de provincie, die bezwaar maakte omdat er met in dit plan geen rekening gehouden was met de ruimtelijke reservering voor een tram.
,,Voor heel Ridderkerk is het een goede zaak dat het tramtracé is geschrapt. We gaan een volgende fase in, en kunnen gaan bouwen. In Driehoek Het Zand, maar ook kunnen we verder met het gebied rondom de P.C. Hooftstraat. En met Wooncompas kunnen we stappen zetten voor het gebied rondom de Koninginneweg.''

Het ontwerpbestemmingsplan voor Driehoek Het Zand wordt deze week voor zes weken ter inzage gelegd. Daarna wil de wethouder het plan en de reacties snel aan de gemeenteraad voorleggen.