Een foto van OKK uit het archief van Stichting Oud Ridderkerk

Oudste sportvereniging van Ridderkerk

RIDDERKERK - De Ridderkerkse gymnastiekvereniging OKK bestaat op 1 november officieel 125 jaar. Het in 1895 opgerichte “Oefening Kweekt Kracht” mag zich met deze historie de oudste sportvereniging van Ridderkerk noemen.

Een feestelijke viering van het jubileum zit er vooralsnog niet in. OKK had het jubileumjaar op 7 november willen inluiden met een grote uitvoering in sporthal De Fakkel. Net als andere geplande festiviteiten kan deze show niet doorgaan vanwege de coronamaatregelen. Het spektakel is verplaatst naar zaterdag 6 november 2021 en staat nu als afsluiting van het jubileumjaar. In voorbereiding is een tentoonstelling over OKK Ridderkerk, die voor de Oudheidkamer in de planning staat van 21 januari t/m 27 februari 2021. Voor deze tentoonstelling wordt nog gezocht naar spullen die bruikbaar zijn om de historie van de gym- en turnsport in Ridderkerk te laten zien. Naast oude krantenknipsels en foto’s hopen de samenstellers (in bruikleen) te beschikken over onder meer oude films, kleding, kleine materialen, diploma’s, medailles en bekers. Na de tentoonstelling wordt alles weer geretourneerd. Ook hoopt de vereniging in contact te komen met oud-leden voor het optekenen van verhalen en anekdotes over het turnen in de jaren ‘40, ‘50 en ‘60. Wie materialen beschikbaar wil stellen of kan verhalen over het verleden kan zich melden via een contactformulier op de website van de vereniging: www.okkridderkerk.nl.