Op een pumptrack parcours kun je met alle denkbare fietsen, steps en skateboards terecht.

Remko, Elvin en Sebastiaan starten petitie voor pumptrack parcours Ridderkerk

RIDDERKERK - Drie vaders van graag met hun fiets of step crossende kinderen zijn een petitie gestart voor een pumptrack parcours in Ridderkerk. Op zo’n baan kan men terecht met alle denkbare fietsen, steps en skateboards: “Voor alles op wielen is de uitdaging om zonder vallen de hindernissen te nemen en zo snel mogelijk het rondje af te maken.”

Remko Blouw, Elvin Gravestein en Sebastiaan Heijman hopen dat het er in Ridderkerk ook snel van komt. Ze hebben kinderen die nu vertrouwd zijn op de fietscrossbaan in Barendrecht en/of pumptracks in Brabant. Het fietscrossgedeelte in het Ridderkerkse Lohmanpark blijkt niet in de behoefte te kunnen voorzien: “De heuvels zijn te hoog en de geulen zijn te diep.”

Sportstimulering

Een pumptrack parcours mag gezien worden als een kruising tussen een fietscrossbaan en een skatepark. Het grote verschil is dat er bij het nemen van de snel op elkaar volgende bulten en bochten niet getrapt mag worden als er in wedstrijdverband op wordt gereden. Los daarvan kan het voor iedereen een leuke verharde trainingsbaan zijn met skateboards, loopfietsen, BMX- en MTB-fietsen.

Ook de KNWU heeft pumptracks omarmd. De wielrenbond zou graag in elke gemeente een pumptrack baan zien. De bond ziet dit als sportstimulering voor de allerjongste jeugd, die zich op zulke banen fietsvaardigheden kan aanleren: “Vaardigheden die daar geleerd worden nemen sporters de rest van hun leven mee, ook als ze op latere leeftijd op een gewone fiets recreatief rijden.”

Roosendaal en Barendrecht

In enkele dagen is de petitie al ruim 450 keer ondertekend. De bijval komt niet alleen uit Ridderkerk, maar ook uit omliggende gemeenten. De drie vaders uit Slikkerveer kijken daar niet van op. “In heel Zuid-Holland is nog geen pumptrack baan. Voor ons nu het dichtstbij is de baan in Roosendaal. Daar moeten we steeds veertig minuten voor rijden om onze kinderen te kunnen laten rijden. Veel kinderen en hun ouders zullen er blij mee zijn als dit in de eigen gemeente zou kunnen. Dit is heel populair onder onze jeugd.”

De populariteit blijkt ook wel bij fietscrossclub Barendrecht. Daar zijn de trainingen voor bijna alle BMX-groepen volgeboekt en is er een wachtlijst om mee te kunnen doen aan proeflessen.

Herinrichting

“Een openbare pumptrack baan zal voor iedereen te gebruiken zijn op elk moment van de dag. Met verlichting erbij wordt het ook een attractie voor de vroege avond” zeggen de initiatiefnemers. Ze hebben al mogelijke locaties op het oog. Ze zien kansen bij het Reijerpark, de Gorzen en het Oosterpark.

Herinrichting van het crossterrein van het Lohmanpark, inclusief het trapveldje, zou ook mooie pumptrack baan kunnen opleveren: “Als we hier een baan van 3500 vierkante meter realiseren hebben we de grootse van Nederland. Maar het kan ook al met 1000 vierkante meter.”

Meer over pumptrack en de petitie is te lezen op: facebook.com/pumptrack0180. De petitie kan men ondertekenen op: www.pumptracks.nl/petities/ridderkerk.

Zo kan wellicht het pumptrack parcours eruit gaan zien in Ridderkerk.