Wethouder Peter Meij, kinderburgemeester Maylin Ouwens en Jan -Paul van het veteranencomité hanteerden de spades voor het planten van de boom. Foto: Jos Wesdijk

Nazaat kastanjeboom van Anne Frank geplant in Ridderkerk

RIDDERKERK - Maandag is er in Ridderkerk een Anne Frankboom geplant, een nazaat van de paardenkastanje die Anne Frank vanuit haar onderduikplek kon zien. Er werd ook een informatiebord onthuld.

De boom kan een belangrijke rol spelen bij het herdenken van het vreselijke lot van de Joodse bevolking tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij is geplant op het grasveld tegenover het gemeentehuis, langs de Jonkheer van Karnebeekweg. Wethouder Peter Meij en Jan-Paul Apon, voorzitter van het Ridderkerks Veteranencomité, zetten de boom in de grond. Ger de Jong, erevoorzitter van het comité, kon niet aanwezig zijn.

Herinnering Tweede Wereldoorlog

Ook kinderburgemeester Maylin Ouwens was aanwezig. Wethouder Peter Meij: ,,Bomen leven veel langer dan mensen. Generaties lang markeren ze bijzondere plaatsen en symboliseren ze trouw en groei. Het planten van een Anne Frankboom houdt niet alleen de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog levend, maar het is ook een daad van optimisme en vertrouwen in de toekomst.’’

Anne keek vanuit haar onderduikplek, het achterhuis, uit op een witte paardenkastanje. Ze schrijft in haar dagboek een aantal keren over de boom. Het was haar enige contact met de natuur en ze las er de wisseling van de seizoenen aan af. Anne schrijft twee keer over de boom. De kinderburgemeester las maandag daarvan een tekstdeel voor.

Nazaten blijvend beschikbaar

In 2010 is de boom tijdens een zomerstorm omgewaaid. Zaailingen ervan zijn veilig gesteld door vrijwilligers van twee stichtingen. In samenwerking met een boomkwekerij is ervoor gezorgd dat nazaten van de oorspronkelijke Anne Frankboom blijvend beschikbaar zijn.