Veel bloemen na de schrik voor Nina, Kim en Edwin van de bakkerij in Ridderkerk.

Bakkerij Van der Linden overladen met bossen bloemen na vroege overval

RIDDERKERK - De schrik zit er nog in, maar de hartverwarmende reacties van klanten doen goed. Na de overval van maandagmorgen is bakkerij Van der Linden volop in de bloemen gezet. “Krap een halfuur nadat het gebeurd was kwam het eerste bosje bloemen” vertelt Kim Vos.

De bakkerswinkel was maandagochtend nog geen tien minuten open toen een gemaskerde jongeman binnen stapte. Verkoopster Nina had net haar eerste klant geholpen toen de overvaller zich met een steekwapen achter de toonbank opdrong. Ze vluchtte naar achteren, waar Kim en bakker Edwin Vos brood aan het snijden waren. Ook bakker Richard was er nog aan het werk en er was een leverancier achter.

Tips

De om “kankergeld” schreeuwende overvaller bedreigde Edwin van dichtbij. Oogcontact met Richard maakte binnen enkele seconden een einde aan de overvalpoging. De bakker sloeg met een ijzeren broodkrat op het hoofd van de overvaller, waarna bakker Vos hem met enkele rake klappen wist te overmeester.

Op de grond gaf de nog maar 16-jarige overvaller zich direct over. Hij bleek uit de buurt te komen en zag een overval als enige manier om aan geld te komen. “Had hij maar een bakkersopleiding gedaan. Werk zat” schampert Edwin vol onbegrip: “En metaal bewerken kan hij ook, want hij had zijn wapen zelf gelast.”

De jonge overvaller handelde niet alleen. Buiten stond een kompaan hem op te wachten op een scooter. Hij maakte zich na de mislukte overval snel uit de voeten in de richting van de Burgemeester de Zeeuwstraat. Ook hij droeg zwarte kleding, een capuchon en een mondkapje. De politie hoopt op tips en mogelijk camerabeelden uit de buurt.