Jan Verhoeven bij de entree van de Oudheidkamer

Opvolger Oud Ridderkerk van ‘onvervangbare’ Douma gevonden

RIDDERKERK - Jan Verhoeven is de nieuwe voorzitter van de Stichting Oud Ridderkerk. Hij werd meerdere keren voor deze functie gepolst door de in augustus overleden Marten Douma. Nadat ook het bestuur een beroep op hem deed heeft de oud-inkoopmanager van Trelleborg besloten om de handschoen op te pakken.

De opvolger van de meer dan veertig jaar voor de Oudheidkamer actieve Douma beseft dat hij grote schoenen heeft om te vullen. “Marten is natuurlijk onvervangbaar. Ik ben een buschauffeur die ineens een Boeing moet vliegen. Ik wil er 200 procent voor gaan, maar daar zal ik ook de hulp bij nodig van alle vrijwilligers” stelt Verhoeven.

Blijvende rol

De nieuwe voorzitter raakte na zijn werk bij Trelleborg (Bakker Rubber) bij de Stichting Oud Ridderkerk betrokken. “Ik ben in 2015 gestopt met werken. Met de toenmalige centrumplannen was er toen grote kans dat Trelleborg uit Ridderkerk zou vertrekken. Ik wilde de oude stukken die er op zolder lagen voor Ridderkerk behouden. Ik heb toen voor elkaar gekregen dat historische documenten en materialen aan de Oudheidkamer zijn geschonken” vertelt het vroegere MT-lid.

Marten Douma wist hem na die overdracht voor een blijvende rol voor ‘Oud Ridderkerk’ te strikken. Verhoeven werd warm gemaakt om het sponsorbeleid op te pakken. “Ik kende al veel sponsors en heb een groot netwerk om sponsors te winnen. Dit doe ik nu zes jaar met veel plezier en wil ik ook naast het voorzitterschap blijven doen” zegt Verhoeven.

Douma polste hem drie jaar geleden voor het vicevoorzitterschap. “Een verzoek dat hij nadien herhaaldelijk heeft gedaan, maar ik ambieerde dit niet. Hij zag in mij zijn opvolger en heeft het kort voor zijn overlijden nog een keer gevraagd. Andere bestuursleden deden ook een beroep om me. Toen ben ik overstag gegaan. De Oudheidkamer moet door en deze club voelt voor me als een warm bad. Ik doe het dus zeker niet met tegenzin.”