Verjaardag met professor Erik Scherder

De tachtigste verjaardag van de Ada Goedegebuur bracht zaterdagmiddag professor Eric Scherder naar Ridderkerk. De van de Wereld Draait Door bekende professor trakteerde de verjaardagsvisite op een boeiende lezing over het functioneren van ons brein en de groei en de aftakeling in de loop der jaren. De hoogleraar neuropsychologie gaf dit college op zijn kenmerkende wijze. Hij hield zijn gehoor bij de les met kwinkslagen en betrok zijn publiek met vragen bij de ingewikkelde materie, die zo begrijpelijk bleef. De boodschap van de professor was meer dan duidelijk: “Blijf actief!”.

Mooi feest voor hersenonderzoek

Vijf jaar geleden vierde Ada Goedegebuur haar 75ste verjaardag met een feest voor het Sophia Kinderziekenhuis. Ook haar tachtigste verjaardag wilde de Ridderkerkse vieren met een goed doel. Met Koningin Máxima als voorbeeld wilde ze een programma met muziek, dans én professor Erik Scherder

Ze benaderde de hoogleraar hiervoor al een jaar geleden. “Of ik op haar verjaardag wilde komen. In Ridderkerk? Vanuit Amsterdam? Op een zaterdagmiddag? Ik ken Ada niet, maar ze is heel volhardend” sprak de professor ter inleiding van zijn bijzondere hoorcollege voor de verjaardagsvisite, die verzameld was in de zaal van het Gemini College

De jarige had met een uitnodigend voorstel Erik Scherder over de streep getrokken. Via zijn boekingskantoor stelde ze de vraag of de professor ook zou komen als ze zijn tarief aan een goed doel zou schenken. Hij kwam er graag voor als spreker naar Slikkerveer. Voor de familie, vrienden en oud-collega’s van Ada werd het een boeiend uur, waarin de professor op een aansprekende manier duidelijk maakte dat de kwaliteit van onze hersens daalt naarmate we ouder worden. Hij maakte ook duidelijk dat we die aftakeling kunnen vertragen door fysiek en geestelijk actief te blijven. “Je moet uitdagingen blijven zoeken. Als je dagelijks 10 minuten achter een rollator loopt moet je proberen of je ook een kwartier kan. Op latere leeftijd aan een cursus beginnen kan ook geen kwaad” aldus Scherder.

Soepel en sterk
Ter illustratie was er een optreden van de dames van La Rosa, die demonstreerden dat je ook op oudere leeftijd lekker kan bewegen op muziek van Abba en Dr. Alban. De oudste danseres van dit gezelschap is 87 jaar. De hoogleraar neuropsychologie vond het dansoptreden een mooi voorbeeld van actief blijven. Zelf liet hij ook zien nog soepel en sterk te zijn in de benen. De 70-jarige Scherder kiest nog altijd liever voor de trap dan een roltrap: “Op het station staat iedereen te dringen voor de roltrap. Met de gewone trap ben je eerder boven.”

Na zijn lezing werd de professor door de jarige en haar dochter Eline verrast met een mooi bedrag voor het hersenonderzoek van de VU Amsterdam, waar Scherder nog altijd fulltime aan verbonden is. Ontrold werd een papier waarop 5177 geschreven was. Bijna drieduizend euro meer dan vijf jaar geleden. Alle verjaardagbezoekers droegen bij aan dit prachtige resultaat.
Het verjaardagsfeest werd ook een succes door de optredens van Guus Bok