Het kantoor van Trelleborg op het fabrieksterrein

Trelleborg gaat stoppen met productie in Ridderkerk

RIDDERKERK - Trelleborg gaat dit jaar stoppen met de productie in Ridderkerk. In de fabriek zal op 30 juni de laatste rubberverwerking plaatsvinden. Daarmee komt er na 143 jaar een einde aan de rubberindustrie in Ridderkerk.

“Een fabriek nabij de oude dorpskern is mooi, maar we lopen hier ook tegen beperkingen aan” zegt managing directeur René Freriks. Hij vindt het jammer dat de productie na zo’n lange historie stopt, doch begrijpt dat op deze locatie niet alles meer kan. “Voor onze buren is het niet altijd prettig om naast een grote fabriek te wonen. En de gemeente ziet hier nu liever woningbouw. Daar werken we graag aan mee. We gaan het terrein verkopen” zegt de directeur.

Vervangende huisvesting
De beëindiging van de productie betekent niet dat ook het bedrijf stopt. Trelleborg Ridderkerk BV/PA Infrastructure gaat door als engineering- en servicebedrijf. Of de toekomst hiervan in of buiten Ridderkerk ligt is nog de vraag. In de gesprekken met de gemeente is aangegeven dat vervangende huisvesting bij voorkeur binnen Ridderkerk moet zijn. Voor de definitieve keuze wordt het oordeel van het personeel gevraagd. “Bijna al ons personeel komt van buiten Ridderkerk. Belangrijk is vooral een goede bereikbaarheid. Iedereen is nu gewend om naar Ridderkerk te rijden. Maar dat hoeft niet zo te blijven” maakt Freriks een voorbehoud op de voorkeur voor een langere geschiedenis in Ridderkerk.

Koninklijke Bakker
De rubberfabriek werd in 1879 op de huidige locatie gestart door Bastiaan Bakker. Na de kunst te hebben afgekeken in andere landen begon hij met de Nederlandsche Caoutchouc en Gutta-Percha-fabriek St.Joris, die binnen Ridderkerk als snel de naam “De Gutta” en ‘de zachte Bakker’ had. Het laatste gaf het onderscheid aan met staalfabriek Bakker, ‘de harde Bakker’.
Met veel innovatieve producten groeide het rubberbedrijf uit tot De Koninklijke Bakker -Rubberfabriek B.V. De aandelen van het bedrijf werden in 19985 verkocht aan het Zweedse Trelleborg.

Gebiedsontwikkeling
Het vertrek van de rubberfabriek biedt kansen voor een grotere gebiedsontwikkeling voor het stuk tussen de P.C. Hooftstraat en de Molensteeg. Er is een projectontwikkelaar die graag het hele gebied wil invullen. Trelleborg heeft hier nog geen overeenkomst mee.