
Buiten de raad gesproken: Nieuwe coalitie, nieuwe verantwoordelijkheid
Column ColumnRidderkerk wacht inmiddels al geruime tijd op een nieuw gemeentebestuur. Achter de schermen lijken de partijen 18PLUS, VVD en GroenLinks elkaar echter gevonden te hebben in een akkoord en nemen daarmee de verantwoordelijkheid voor het bestuur van onze gemeente in de komende jaren. Namens de SGP wens ik hun daarbij veel wijsheid en Gods zegen toe. Besturen is immers meer dan het maken van plannen; het vraagt ook om het verbinden van mensen, het maken van verstandige keuzes en vraagt om duurzame besluiten met het oog op de lange termijn.
Tegelijkertijd roept de vorming van deze coalitie ook vragen op. Voor veel inwoners zal het een opvallende combinatie zijn. 18PLUS en GroenLinks bevinden zich op verschillende onderwerpen aan tegenovergestelde zijden van het politieke spectrum. Dat hoeft samenwerking niet onmogelijk te maken. Integendeel, verschillen kunnen soms leiden tot nieuwe inzichten. Maar het vraagt wel om voortdurende bereidheid om elkaar vast te houden wanneer moeilijke keuzes moeten worden gemaakt.
Daarbij beschikt de nieuwe coalitie over een meerderheid van slechts 15 van de 29 zetels in de gemeenteraad. Dat is voldoende om te besturen, maar het laat weinig ruimte voor verdeeldheid. Juist daarom zal de stabiliteit van deze samenwerking de komende jaren van groot belang zijn. Ridderkerk verdient een bestuur dat niet alleen vandaag besluiten kan nemen, maar ook op langere termijn een betrouwbare koers weet vast te houden.
Een ander belangrijk aandachtspunt is de financiële gezondheid van onze gemeente. De ambities van de nieuwe coalitie lijken groot te zijn, als we van de verkiezingsprogramma’s uit mogen gaan. Ambitie is op zichzelf een goede zaak; onze gemeente moet zich blijven ontwikkelen en investeren in voorzieningen, leefbaarheid en de toekomst. Tegelijkertijd vraagt iedere ambitie om een solide financiële basis. Uiteindelijk gaat het om gemeenschapsgeld van onze inwoners, dat zorgvuldig en verantwoord moet worden besteed.
De SGP heeft zich de afgelopen jaren steeds ingezet voor een degelijk financieel beleid, omdat wij vinden dat goed bestuur ook betekent dat je oog houdt voor de rekening van morgen. Nu wij geen deel uitmaken van de coalitie, zullen wij die rol vanuit de gemeenteraad blijven vervullen en voortzetten. Constructief, waar nodig kritisch en altijd gericht op het belang van Ridderkerk.
Want welke politieke verschillen er ook zijn, uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: een gemeente die goed bestuurd wordt, financieel gezond blijft en een fijne plek is om te wonen, werken en leven. Voor dat doel blijft de SGP zich graag inzetten.
Gerard Verweij
SGP
x

















