Prijswinnaars van Fairtrade-dag

Regionaal

RIDDERKERK - Op 11 mei van dit jaar werd er in het centrum van Ridderkerk meegedaan aan de Wereld Fairtrade Dag. Op het Sint Jorisplein konden passanten allerhande informatie krijgen en proeven van verschillende artikelen.

Daarbij kon er ook blind getest worden met voedingsproducten van  A-merken en hun Fairtrade-tegenhangers. “In veel gevallen bleken de  mensen de Fairtrade-producten toch lekkerder te vinden” aldus de  organisatoren. Verbaasd waren de deelnemers vaak ook over de te  verwaarloze prijsverschillen tussen de grote merken en de artikelen met  het Fairtrade-label. “Sommige artikelen zijn in de praktijk zelfs  goedkoper. Tot zover dus het sprookje dat Fairtrade heel duur is. “

Alle proevers konden ook meedoen aan een prijsvraag. Die werd gewonnen door Jendell Symister, die ondanks het slechte weer geen standje oversloeg.  Hij kan nu proeven uit een grote mand die gevuld is door de Ridderkerkse Wereldwinkel. De tweede prijs won Paula de Waard, die zich mag opmaken voor een drie gangendiner bij Down Town. De derde prijs, een Subway  familielunch, ging naar Laurens Versluis.