Ridderkerk, dorp of spookstad aan rivier?

Het is bijna weer zover…. de donkere dagen voor kerst. Door de afschuwelijkheden die onlangs in Parijs plaatsvonden, kunnen we nu al spreken van donkere dagen. Mondiaal verandert er veel. Dit zal ongetwijfeld ook effecten op Ridderkerk hebben.

Afgelopen week is het werkplan 2016 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) goedgekeurd. Dit werkplan bevat ook internationale aspecten voor de 23 gemeenten, waaronder Ridderkerk, die deel uitmaken van de MRDH. Echt voor Ridderkerk vindt mondiale ontwikkelingen prima, zolang we lokaal maar niet uit het oog verliezen. 'En-en' dus.

Woonruimte

Hoe is het met de aantrekkelijkheid van Ridderkerk gesteld? Jeugd, ondernemers, vitaal centrum? Ridderkerk," dorp aan de rivier", vergrijst. Jongeren zoeken elders hun heil. Om uit te gaan, te studeren, werk te vinden en een (starters)woning te krijgen. Gek? Nee hoor.

Ridderkerk heeft afspraken met de regio over de verdeling van sociale huurwoningen. Daardoor kan het gebeuren dat niet-Ridderkerkers hier een woning krijgen. Dat maakt dat het lastig kan zijn voor Ridderkerkse starters om geschikte woonruimte te vinden in Ridderkerk, waardoor ze uitwijken naar andere gemeenten. Maar jeugd heeft de toekomst. Wil het college wel toekomst voor Ridderkerk?

Leegstand

Ook is al enige tijd sprake van wat leegstand in het winkelcentrum in het centrum. Het centrum is helaas niet meer wat het vroeger was. Echt voor Ridderkerk komt op voor de lokale ondernemers (zij creëren immers o.a. werkgelegenheid) en is van mening dat het college ook haar verantwoording moet pakken om het centrum aantrekkelijker te maken. Eén van de punten zou het terugdringen van betaald parkeren moeten zijn.

De economie is veranderd. De komst van E-commerce heeft ertoe geleid dat het koop- en bezoekgedrag van consumenten is veranderd. De winkeliersvereniging pakt dit op en heeft een aanvang gemaakt met het revitaliseren van het centrum. Het gratis parkeren echter, ligt bij de gemeente.

Gemiste kans

Echt voor Ridderkerk diende bij de Begrotingsraad nog een motie tot onderzoek hiernaar in, maar deze werd helaas alleen door de VVD en Partij18+ ondersteund. Een gemiste kans om wat verlichting te brengen in deze donkere tijden.

Echt voor Ridderkerk blijft zich inspannen voor de lokale ontwikkelingen, ondernemers, inwoners en jeugd, dus voor Ridderkerk, en doet er alles aan om van Ridderkerk een bruisende plaats te maken. Volg ons op internet: www.echtvoorridderkerk.nu of neem persoonlijk contact met ons op.

Cora van Vliet
Echt voor Ridderkerk