Politie doelwit van jongeren

De mobiele eenheid heeft in de nieuwjaarsnacht in Ridderkerk moeten optreden tegen een flinke groep jongeren. Het liep mis bij de uitloop van het nieuwjaarsfeest in sporthal De Fakkel. De politie werd bestookt met vuurwerk. Gesteund door de ME werd door collega's van de basiseenheid Oude Maas werden tientallen verdachten aangehouden voor openlijke geweldpleging. Burgemeester Attema nuanceerde dit in haar nieuwjaarstoespraak, waarin ze het hield op een tiental aanhoudingen. "De politie moest alle zeilen bijzetten om de rust te doen wederkeren" aldus de burgemeester over het gedrag van de jongeren. Volgens Sport en Welzijn, dat het feest in De Fakkel organiseerde, is het festijn zelf goed verlopen. De uren dat de dj's draaiden zijn er geen problemen geweest. Ook het politiebureau aan de Kievitsweg was na de jaarwisseling doelwit. Van het bureau, dat leegstaat in verband met een verbouwing, werden verschillende ramen ingegooid. Dit gebeurde tussen 04.00 en 05.00 uur. Volgens wijkagent Iwan Esajas wordt er alles aan gedaan om de daders op te sporen. Bekeken wordt onder meer of er bruikbare camerabeelden zijn. "Maar ik hoop dat deze jongens stoer genoeg zijn om zich zelf te melden. Ik wil er graag met ze over praten" aldus de politieman, die de zaak hoog opneemt. Er wordt ook een oproep gedaan aan bewoners of passanten die mogelijk iets gezien hebben. De politie hoopt ook tips te krijgen die leiden naar het groepje jongens en meiden dat zich op Oudejaarsavond rond 21.00 uur bij het bureau ophield. Er is toen een fiets vernield. Wie iets gezien of gehoord heeft kan contact opnemen met de Politie Ridderkerk via 0900-8844. Men kan ook anoniem meldingen doen via 0800-7000.