Ralph de Jong was afgelopen week in het programma van Nico Bravenboer

Vol energie voor Ridderkerks bluesfestival

RIDDERKERK - Het jaarlijkse Bluezy Bluesfestival in Ridderkerk heeft dit jaar zeker geen rustige aanloop. Op zaterdag 2 april staat Ralph de Jong met zijn band als eerste op het podium in sporthal De Fakkel. De meervoudig winnaar van een Dutch Blues Award zal er al om 15.00 uur de beuk in gooien. Afgelopen donderdag gaf hij bij Radio Ridderkerk akoestisch al een staaltje weg van zijn energieke bluesvertolkingen.

Ralph de Jong is weer helemaal terug en dat wil hij weten. Een paar jaar was er complete radiostilte rond het Nederlandse bluesfenomeen, dat geplaagd werd door een burn-out en ander ongemak. In 2014 nam hij weer voorzichtig zijn gitaren op. Nico Bravenboer had met zijn bluesprogramma "Bluezy" de primeur van zijn comeback. Nu is De Jong weer helemaal de man met twee gelijktijdig uitgebrachte cd's (Lonesome Man en Live @De Noot), die beide goed ontvangen zijn.

Vertrouwen

Met dit hernieuwde succes is Ralph niet vergeten dat Nico Bravenboer als eerste weer vertrouwen in hem had. "Toen hij belde dat hij het weer wilde proberen heb ik hem direct ontvangen" aldus de radiopresentator én programmeur van het Ridderkerkse bluesfestival. Hij heeft zijn jonge bluesvriend weer graag op het affiche gezet. Die waardering blijkt wederzijds gezien de moeite die De Jong afgelopen week deed om in Ridderkerk te komen. Door miscommunicatie werd de met de trein uit Amersfoort komende muzikant niet door een bekende in Gouda opgehaald. Hij besloot daarop een taxi te nemen om toch op tijd bij Radio Ridderkerk te zijn. Bijna vijftig liefhebbers zagen hem in de kantine van de studio bijna drie kwartier helemaal opgaan in de muziek.

Internationaal affiche

Met dat visitekaartje is Raph de Jong zaterdagmiddag de openingsact van de dertiende editie van het Bluezy Bluesfestival. Dit jaarlijkse bluesfeest brengt weer veel internationale namen naar Ridderkerk, waaronder opnieuw de Engelse bluesheld Ian Siegal die met zijn band het festival zal afsluiten. Voorafgaand kan er 's avonds genoten worden van Kay Strauss & The Electric Blues Allstars, een Fats Domino Tribute met "Mr.Boogie Woogie" Eric-Jan Overbeek en een optreden van de Amerikaanse Zac Harmon Band. De middag brengt na het vuurwerk van Ralph de Jong de Tiny Legs Tim Band uit België en The Dirty Aces uit Engeland.

Kaartverkoop

Op de festivaldag zelf kosten de kaarten € 30,-- bij de kassa. In de voorverkoop zijn kaarten voor € 25,-- verkrijgbaar bij Primera Sanday in winkelcentrum Ridderkerk, sportcafé de Fakkel en de studio van Radio Ridderkerk. Tot uiterlijk vrijdag 1 april 12.00 uur kan men ook kaarten reserveren via: www.bluezybluesfestival.nl, De bestelde kaarten liggen dan klaar bij de kassa.