Was de Blauwkai wel een aankondigingsplaats?

In de Combinatie van 30 juni jongstleden plaatste de Stichting Oud Ridderkerk een artikel over de zogenaamde "Blauwkai". De "Blauwkai" wordt regelmatig naar voren geschoven als zijnde een stukje Ridderkerkse historie.
Volgens het artikel werden daar vroeger bekendmakingen gedaan van lagere en hogere overheden, notariële publicaties, landbouwberichten, verkoopprijzen van vee, vertrek van de postkoets, enz. Als dat waar zou zijn, dan zou dit uit de archieven een lawine aan vermeldingen moeten opleveren, en zouden er bij de "Blauwkai" vroeger files zijn ontstaan.
Het zou van degelijk onderzoek getuigen, als in het artikel ook bewijzen werden geleverd, en dat is jammer genoeg niet het geval. Het zou ook niet kunnen, want zover mij bekend, zijn deze er niet.
In de ruim 30 jaar dat ik in de archieven onderzoek doe naar de historie van de gemeente Ridderkerk, zijn door mij al ruim 85.000 foto's of scans van archiefstukken gemaakt en heb de teksten daarvan gedigitaliseerd. Daarin is nooit een vermelding gevonden of gedaan dat er op de "Blauwkai" iets zou worden afgeroepen. Wel is door mij op het eind van de 19e eeuw tweemaal een vermelding gevonden van de "Blauwe steen", maar niet dat daar iets van genoemde instanties werd afgeroepen.

Zeer zeker zal daar ooit iemand wel eens iets hebben geroepen over een noodslachting of heeft een visboer zich daar wel eens laten horen, maar nooit, zoals het genoemde artikel aangeeft, zaken vanuit gemeentelijke, gerechtelijke of kerkelijke instanties. Wel zeker is dat door mij vele honderden afkondigingen zijn gevonden, die niet werden gedaan op de "Blauwkai", maar beslist ergens anders. Door mijn zeer uitgebreid archief kan ik dit ook bewijzen. Bepaalde archieven hadden landelijke voorschriften waar dit moest gebeuren, of men nu in Uithoorn, Maastricht of Ridderkerk woonde, alles was uniform en daar kwam de "Blauwkai" dus niet voor in aanmerking.

Twee voorbeelden
"Deze aankondiging is door de notaris Willem van den Broek op de drie zondagen van de 3e, 10e en 17e van deze maand aan het huis van genoemde notaris aangeplakt geweest." Op zondag 5 november 1854 was er een aankondiging en publicatie tot betaling van hondenbelasting gedaan voor het Gemeentehuis (nu Sint Joris) en werd ook "geaffigeerd" op vijf plaatsen in de gemeente. Ook deze afkondiging gebeurde, net als honderden anderen, beslist niet op de zogenaamde "Blauwkai".

Conclusie
Onderzoek naar de historie van Ridderkerk is een serieuze bezigheid. Door zaken te verzinnen en steeds klakkeloos over te schrijven wordt hieraan niet bijgedragen. Ik wil daarom ieder die het aangaat verwijzen naar de bladzijden 6 en 7 van het Bulletin 43 van de Stichting Oud Ridderkerk waarin door het bestuur van de "Werkgroep Historie" o.a. als doelstelling wordt gesteld: "Het verantwoord omgaan met historische gegevens van Ridderkerk. Het opsporen, toetsen, conserveren en publiceren van historisch bronmateriaal." Helaas moeten we dus constateren dat dit niet altijd even zorgvuldig gebeurt.

Adrie Maliepaard
Zelfstandig lokaal historicus