Groene stroom van eigen bodem

RIDDERKERK - Inwoners van Ridderkerk kunnen nu voordelige groene elektriciteit kopen die in Ridderkerk zelf wordt opgewekt. De Ridderkerkse Coöperatie voor Duurzame Energie "De Groene Stroom" heeft vorige week een contract getekend met de Barendrechtse energieleverancier Anode dat de levering van deze honderd procent duurzame elektriciteit mogelijk maakt.
De vorig jaar op De Fakkel geplaatste zonnepanelen leveren deze stroom van eigen bodem, die door Anode wordt afgenomen. "Omdat Coöperatie De Groene Stroom volgens de wet niet zelfstandig als leverancier van elektriciteit mag optreden, heeft ze samenwerking gezocht met een energieleverancier. Na een aanbesteding kwamen wij als de meest aantrekkelijke partner uit de bus" stelt Eric van Teeffelen, de directeur van Anode.
Bestuurslid van de Coöperatie Jos Verweij vult aan: "Deze groene stroom wordt aangemeld bij een onafhankelijke toezichthouder die deze stroom certificeert. Zó zijn de afnemers er zeker van dat het "Ridderkerks Groen" is wat uit het stopcontact komt en géén "sjoemelstroom" die administratief is groengewassen."
Het nieuwe zonnepanelendak op De Fakkel is eind vorig jaar door de gemeente gerealiseerd, maar de Coöperatie is in gesprek met de gemeente om het project van 500 zonnepanelen over te nemen. De leden en toekomstige leden en bedrijven die daarin willen investeren, zorgen zo met elkaar voor een uniek concept: elektriciteit die zij zelf opwekken en die weer door Ridderkerkers wordt gebruikt. Geïnteresseerden kunnen op de website van De Groene Stroom terecht voor meer informatie. Ook kan men vrijblijvend een proefberekening maken om het voordeel te checken vóór men besluit voortaan "Ridderkerks Groen" te gaan gebruiken. Meer informatie: www.degroenestroom.org en www.anode.nl.