Nieuwe nummers van Rianne Gerritse

RIDDERKERK - Met optreden is ze nooit helemaal gestopt, maar opnamen in de studio waren er bijna twintig jaar niet bij voor de Ridderkerkse zangeres Rianne Gerritse. Dit jaar bracht ze alweer twee singles uit en is de derde in de maak.
Henny Thijssen, tekstschrijver voor onder meer André Hazes en Koos Alberts, spoorde Rianne aan om het weer wat serieuzer op te gaan pakken. In 1984 bracht de Ridderkerkse op 17-jarige leeftijd haar eerste plaatje uit onder de naam Carola. Daarna volgden nog twee vinylsingles, cd-singles met De Vrijbuiters en een cd die opgenomen werd met Frank Ferrari. Daarna eiste het moederschap haar tijd op.
Door het wegvallen van veel piratenstations, maar vooral het verlies van haar moeder in 2004 kwam het daarna niet tot een vervolg. "Mijn moeder was er altijd bij en regelde ook bijna alles. Dankzij haar stond ik op grote piratenfeesten tussen de grote namen. Zij had overal haar contacten om mij gedraaid te krijgen. Nu heb ik Willy Oosterhuis als mijn plugger. Ik kan me zo helemaal concentreren op het zingen" vertelt Rianne.

Nieuwe contacten
Het gevoel van Radio Paloma, de illegale zender die Rianne's moeder vele jaren in de lucht hield, kwam weer terug met de ontdekking van het internetstation Radio Acacia. "Het klinkt als bijna een kopie van Paloma. Ik heb het weer de hele dag op staan" zegt ze enthousiast. Ze kwam tot goede contacten met de makers in Enschede en dat resulteerde ook in een ontmoeting met Thijssen: "Hij had na een optreden van mij al eens gezegd dat hij graag voor mij een nummer zou schrijven. Vorig jaar zei had dat weer en daar heb ik hem maar aan gehouden."
Het resulteerde begin dit jaar in de single "Het heeft geen zin om mij te bellen". Rianne mocht ervoor in de studio bij M-Works van Maarten de Groot, die ook tekende voor het arrangement. Het nummer met een aanstekelijk foxtrotritme zette de zangeres weer op de kaart. Ze kreeg niet alleen aandacht bij Acacia, maar ook bij TV Oranje. "Mijn artiestennaam uit de piratentijd kon nu wel loslaten. Ik zing nu onder mijn eigen naam" stelt de zangeres.

Klassieke smartlap
Het deze maand uitgebrachte "Het heeft geen zin om mij te bellen", eveneens geschreven door Henny Thijssen, staat al enkele weken in de top 10 van "De Deure Top 33", de hitlijst van TV Enschede. Op 31 augustus is Rianne ook één van de artiesten bij tv-opnamen voor De Deure.
Bij het lied is ook een professionele clip gemaakt, waarvoor de beelden zijn geschoten in Ridderkerk. De buitenopnamen vonden plaats op de Donckse Velden.
Inmiddels is een derde single in de maak. Dat wordt volgens de zangeres een klassieke smartlap met een snik, waarvan de tekst mede gebaseerd is wat zij ook persoonlijk heeft meegemaakt. "Henny heeft er een nummer van gemaakt dat ook heel goed bij André Hazes had gepast. In november zal iedereen het kunnen horen" blikt Rianne Gerritse vooruit.