De plattegrond van de komende Donckse Fair

Een dagje uit in landgoedsfeer bij Huys ten Donck

RIDDERKERK - Het tot leven brengen van de klassieke landgoedsfeer met activiteiten voor jong en oud op een historische locatie. Dat is de gedachte achter de Donckse Fair, die op zaterdag 31 augustus wordt gehouden bij Het Huys ten Donck in Ridderkerk. Bezoekers kunnen op deze dag op het landgoed genieten van een markt met leuke stands, oude ambachten, roofvogels en workshops schermen en boogschieten. Ook zijn er (tegen een meerprijs) rondleidingen in het Huys en door het park.

Het is de vierde keer dat er een fair op het landgoed wordt gehouden. Dit keer zijn de activiteiten geconcentreerd rondom het hoofdgebouw. "Zowel voor, naast en achter het Huys zullen kramen staan. We laten zo ook aan de voorkant zien dat iedereen welkom is" zegt jonkvrouw Catharina Groeninx van Zoelen, die dit keer ook zelf gaat verkopen. In het Tiendgebouw, waar in het verre verleden boeren hun afdrachten kwamen doen, zal een garagesale zijn met oude spullen van Huys ten Donck: "Tijdens het laatste grote restauratieproject hebben we grote opruiming van zolder tot kelder gedaan. Overbodige meubeltjes, beddenframes, vazen, brocante en kinderspullen gaan er nu uit."
Rond de 25 standhouders zullen ook artikelen aanbieden die bij de sfeer van het landgoed passen. Gezocht bij het VOC-verleden van het Huys zijn oude ambachten, zoals een zeilmaker, schiemanswerker en mandenmaker. Ook een klompenmaker en een wolspinster zullen aan de voorzijde te bewonderen zijn.

Kettingzaagkunst
Anton Klijnsmit zal houtsculpturen zagen met een kettingzaag. Voor kinderen zijn er Oudhollandse spelletjes en knutselactiviteiten onder leiding van atelier MAAK. Boer Gijs komt met enkele van zijn dieren naar de kinderhoek. Een ganzenhoedster zal vijf keer over het terrein rondlopen. Muzikaal wordt er bijgedragen pianist en songwriter Pieter Boele. Bij de foodcorner kan genoten worden van diverse lekkernijen. Schmidt Zeevis voedt een visbarbecue (met o.a. tonijnburgers) en laat een oesterdame lopen.

Walking dinner
Voor een exclusief gezelschap is er 's avonds een walking dinner dat bereid wordt door een sterrenkok. Alle bezoekers van de fair krijgen de kans om even in het Huys te kijken. Om 13.00 en 16.15 uur kan er letterlijk (in groepjes van tien) van de voor- naar de achterdeur worden gelopen. "We weten dat veel Ridderkerkers de wens hebben om een keer binnen te kijken. Die kans willen we ook geven aan mensen die geen rondleiding boeken. Er mogen geen foto's worden gemaakt" aldus de organisatie.
Voor 300 Slikkerveerse ouderen is gratis bezoek aan de Donckse Fair mogelijk gemaakt. Dankzij het wijkbudgetteam en het fonds Fonobori.

Kaartverkoop
De Donckse Fair is van 10.00 tot 17.00 uur. Verspreid over de hele dag zijn de workshops boogschieten en schermen. Ook de activiteiten voor kinderen zijn de hele dag. Om 11.00 en 14.00 uur is er een roofvogelshow. Voor de rondleidingen binnen en buiten moet men zich melden bij de ingang op het tijdstip waarvoor kaarten zijn gekocht. Entreebewijzen kosten € 5. Voor meer informatie, kaartverkoop en reserveren voor rondleidingen kan men terecht op de Facebookpagina Het Huys ten Donck: Alive & Kicking