Het tracé voor de Ridderkerklijn die er niet zal komen

Tramtracé na vijftien jaar van de kaart

RIDDERKERK - De tramlijn door Ridderkerk verdwijnt definitief van de kaart. Het provinciebestuur wil een streep zetten door de ruimtelijke reservering. Gedeputeerde Staten doen hiervoor een wijzigingsvoorstel van de Visie Ruimte en Mobiliteit. Provinciale Staten moeten hierover nog een officieel besluit nemen, waarna de wijziging in de omgevingsvisie zes weken ter inzage wordt gelegd. Wethouder Peter Meij is blij met het standpunt van GS, maar wacht met het uitsteken van de vlag: "Als de procedure is afgerond zijn we er echt vanaf."

Ridderkerk zal dan geen ruimte meer vrij hoeven te houden voor de aanleg van een tramlijn. De reservering voor de Ridderkerklijn kan na vijftien jaar uit de boeken. Er wordt door de provincie wel een nieuwe claim gelegd op het stuk van de Rotterdamseweg tussen P+R Beverwaard en de kruising Populierenlaan voor mogelijk lightrail in de toekomst.
"Dat sluit ook aan bij de visie die wij hebben. Op korte termijn is het niet mogelijk. Daarom zetten we nu in op hoogwaardig busvervoer. We zitten nu weer met de provincie op één lijn" reageert wethouder Meij. Hij is blij dat de gemeente eindelijk verder kan met ontwikkelingen die lang door het tramtracé zijn geblokkeerd: "Dit geeft duidelijkheid voor het sportpark en we kunnen serieus plannen maken voor de voormalige huishoudschool. Ook de Elimkerk en Joriskerk weten nu waar ze aan toe zijn. Ook voor de bouwplannen voor P.C. Hooftpark en driehoek Het Zand is dit een belangrijke doorbraak. Het zat allemaal jarenlang op slot."
De ruimtereservering voor de tram werd in 2005 gedaan. Het gemeentebestuur stond toen nog positief ten opzichte van een tram. Tracéstudies maakten vanaf 2007 veel protesten los. De actiegroep Stop Tramplus verzamelde 12.000 handtekeningen van tegenstanders. Dat vertaalde zich bij de verkiezingen in 2010 in winst voor Leefbaar Ridderkerk (tien zetels), waarna de tramplannen werden losgelaten. Het lukte achtereenvolgende colleges echter niet om de tram uit de visie van de provincie te krijgen. Ook voor Peter Meij was het zaak van lange adem. "In mijn eerste week als wethouder ben ik er al met de gedeputeerde over begonnen."