Er lijkt een eind te komen aan het oplaten van ballonnen

Nieuwe APV doet mogelijk ballonnen in de ban

RIDDERKERK - Het oplaten van ballonnen wordt mogelijk in Ridderkerk verboden. Het college wil een verbod opnemen in de APV. Deze nieuwe regel in de plaatselijke verordening verbaast raadsleden.

“Heel opmerkelijk. Een motie hiervoor in 2017 en een amendement in 2018 hebben het in de gemeenteraad niet gehaald” stelt VVD-raadslid Ilse Verdiesen. De voorgestelde wijzigingen in de APV waren vorige week onderwerp van gesprek in de raadscommissie Samen Leven. Volgens burgemeester Anny Attema is er sprake van voortschrijdend inzicht: “We hebben geluisterd naar mensen die er verstand van hebben. Het is echt schadelijk voor het milieu.”
De burgemeester benadrukt dat de gemeenteraad hierover het laatste woord heeft: “De raad is aan zet. We hebben er wel een meerderheid voor nodig.”
Het raadslid Petra van Nes-de Man (Burger op 1) is blij met de herkansing die de actualisatie van de APV nu biedt. Haar pogingen om de gemeenteraad hiervoor te winnen mislukten in 2017 en 2018. Als de gemeenteraad nu wel instemt zal het voortaan verboden zijn om ballonwedstrijden te organiseren en mogen er ook geen ballonnen meer de lucht in bij een huwelijk of andere festiviteiten. Een kind dat per ongeluk een ballon van een braderie loslaat hoeft niet bang te zijn voor een boete. “Het gaat hier om een strafbepaling en dat moet er in beginsel altijd sprake zijn van opzet. Een kind dat zijn ballon per ongeluk los laat op de openbare weg, is in principe niet strafbaar. Daar komt bij dat het bij zich hebben van een ballon op de openbare weg niet verboden is, alleen het oplaten ervan” benadrukt het college.