Aandacht voor licht tijdens ‘Nacht van de Nacht’

RIDDERKERK - In het kader van de landelijke “Nacht van de Nacht” presenteert de Stichting Natuurbeheer Bolnes op zaterdag 30 oktober een programma van 18.30 tot ± 23.00 uur.

Deze avond begint in het museum/planetarium in Rijsoord (Rijksstraatweg 101) met koffie en thee. In het planetarium wordt de sterrenhemel geprojecteerd en er wordt een lezing verzorgd door Lex Kreffer. Daarna gaat men per huifkar naar het Waalbos voor een avondwandeling.

Eindpunt is bezoekerscentrum De IJsvogel aan de Waalweg, waar men zich op kan warmen bij een vuurkorf. Bij goed weer wordt hier ook een nachtvlinderscherm opgezet. Men kan dan verschillende nachtvlinders goed bekijken.

Natuurgebied

Er kunnen maximaal 25 personen deelnemen. Deelname kost € 10 per persoon. Donateurs en vrijwilligers van de stichting betalen € 5. Aanmelden kan via: info@onswaalbos. Deze avond is mede mogelijk gemaakt door de gemeente Ridderkerk.

Stichting Natuurbeheer Waalbos (SNW) is opgericht in januari 2015 en maakt in samenwerking met Staatsbosbeheer middels beheer, recreatie en educatie het Waalbos tot een interessant natuurgebied te maken waar iedereen van jong tot oud in de toekomst graag naar toe wil gaan. Daarom organiseert de Stichting ook diverse activiteiten waarvan dit er één is.

Wintertijd

De nacht van de nacht wordt jaarlijks georganiseerd op de dag dat de tijd verzet wordt naar wintertijd. In deze nacht wordt de aandacht gevestigd op de grote hoeveelheid licht die er in Nederland is en welk effect dat heeft op de mens en de natuur. Zo kunnen sommige planten niet tegen permanente verlichting en kunnen bomen in de winter hun bladeren blijven dragen wat voor hun waterhuishouding niet goed is. Licht werkt ook verstorend op de mens.

Sinds de komst van elektrisch licht zijn we 1,5 uur minder gaan slapen en hebben omwonenden van kassen last van de gloed boven de kassen. Ook wordt het hormoon melatonine alleen aangemaakt in het donker en heeft een remmend effect op kwalijke processen. De stichting roept hierbij omwonenden op hun buitenlampen voor één avond uit te doen.