De haven van Ridderkerk zal drie maanden plek bieden voor een asieschip

Asielschip deze week in Ridderkerk

RIDDERKERK - Het schip waarop het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) tijdelijke opvang gaat bieden aan asielzoekers arriveert waarschijnlijk nog deze week in de haven van Ridderkerk. In de dagen erna worden de benodigde maatregelen getroffen en voorzieningen gerealiseerd.

De datum waarop de eerste asielzoekers aan boord gaan, is nog niet bekend. Voorafgaand krijgen inwoners de gelegenheid vragen te stellen over de komst van asielzoekers. Dat kan op vrijdag 26 november tijdens een spreekuur op het schip.

Aanmelden noodzakelijk

Belangstellenden dienen zich uiterlijk woensdag 24 november 12.00 uur aan te melden, met opgave van een eerste en tweede gewenste tijdstip waarop men het schip wil bezoeken. Dat kan op 26 november tussen 9 en 12 uur, tussen 14 en 17 uur en tussen 18.30 en 21.30 uur.

Het aanmelden is nodig om ongewenste drukte op het schip te vermijden, met het oog op de coronamaatregelen. Aanmelden kan via het speciale mailadres vluchtelingenopvang@ridderkerk.nl of per telefoon bij het bestuurssecretariaat, 0180-451280.

Overeenkomst

Het college heeft deze week besloten met het COA een formele bestuursovereenkomst aan te gaan over de komst van het passagiersschip. Het schip krijgt een ligplaats aan de passantensteiger. Er is plek voor maximaal 70 asielzoekers tot uiterlijk 1 februari 2022. De bestuursovereenkomst en een afsprakendocument scheppen duidelijkheid over de verdeling van rollen en verantwoordelijkheden tussen de gemeente en het COA.

Voor de duur dat het COA-schip in de haven van Ridderkerk ligt, wordt een beheercommissie ingesteld. Daarin hebben in ieder geval zitting belanghebbenden uit de directe omgeving, de voorzitter van het Wijkoverleg Drievliet/’t Zand, het COA, de politie en de gemeente.

Achtergrond

Door de ontwikkelingen in Afghanistan is er een verhoogde instroom van asielzoekers in ons land. Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) heeft een tekort aan opvangplaatsen. De asielzoekers-centra (AZC’s) zitten overvol, door de verhoogde instroom in combinatie met de krapte op de woningmarkt. Met het beschikbaar stellen van een ligplaats voor een opvangschip draagt Ridderkerk een steentje bij aan de oplossing van dit knellende probleem.