Het Huys ten Donck tijdens de Donckse Fair van 2023

Huys ten Donck in “Liefde voor het Landgoed”

RIDDERKERK - Het Huys ten Donck in Ridderkerk wordt belicht in de nieuwe serie “Liefde voor het Landgoed” van omroep MAX. Voor de acht afleveringen van deze serie werden opnamen gemaakt bij zes kastelen en buitenplaatsen die nog in particuliere handen zijn.

De serie geeft een beeld van het dagelijks leven en de inspanningen die gedaan worden om het landgoed te behouden voor volgende generaties. In het geval van Het Huys ten Donck is dit verbeeld met jonkvrouw Catharina Groeninx van Zoelen, die alle zeilen moet bijzetten om haar rol als beheerder van het landgoed én het moederschap te combineren. Gefilmd is onder meer dat de kinderen naar school moeten en de vrijwilligers van Het Huys ten Donck langzaam binnendruppelen.
“Liefde voor het Landgoed” laat ook die kant van de historische buitenplaatsen zien. Waar de overgrootouders vaak nog konden terugvallen op tientallen personeelsleden en er genoeg oud geld was om in weelde te leven is anno 2024 het hebben van een landgoed vaak een financiële uitdaging.

Donckse Fair
Er werd voor de serie ook gefilmd bij de jaarlijkse Doncke Fair. Met deze activiteit wordt het landgoed in Ridderkerk opengesteld voor bezoekers en komen er wat financiën binnen. Vastgelegd is hoe Catharina ook op deze dag alles controle houdt en het opnieuw alleen mogelijk is met medewerking van veel vrijwilligers.
“Liefde voor het Landgoed” met voice-over door André van Duin is vanaf vrijdag 12 april wekelijks bij MAX te zien op NPO1 vanaf 21.30 uur.