Annemarie Rijkée zwaait af bij de Muziekschool Ridderkerk

Afscheid van muziekschool na 47 jaar

RIDDERKERK - Annemarie Rijkée stopt na 47 jaar bij de Muziekschool Ridderkerk. Op 30 juni jl. heeft ze haar laatste les gegeven. Daarmee verdwijnt na 54 jaar de naam Rijkée van de lokale muziekschool.

Ernst Rijkée gaf gitaarlessen vanaf 1968 en nam in 1992 afscheid als directeur van de muziekschool. Dochter Annemarie begon al op haar 18de met het geven van fluitlessen, terwijl ze nog op het conservatorium zat. Ze was twintig toen ze slaagde en bleef nadien verbonden aan de muziekschool. Ze blikt terug op mooie jaren. “De eerste jaren in de voormalige notariswoning aan de Lagendijk, nu Sint Jorisstraat. Een prachtig pand waar we binnen allemaal een plekje hadden en bij mooi weer buiten in de tuin lesgaven” vertelt Annemarie.
Toen de muziekschool groeide kwamen als noodoplossing de appartementen boven de oude Hema aan het Raadhuisplein. “Daar waren appartementen onder een plat geteerd dak en daar kon het zo warm zijn dat we wel eens in de badkamer het bad vulde met koud water en daar even verkoeling zochten” verklapt de docente.

Politie op het dak
Een eigen onderkomen kreeg de muziekschool daarna in een voormalig schoolgebouw aan de Sleedoornlaan. Dat gaf aanvankelijk spanningen. “In die leegstaande school zou een jeugdhonk komen. Begrijpelijk dat de jongeren niet blij waren met de intrek van de muziekschool. Veel overlast dus. Menigmaal heeft de politie op het dak de boel in de gaten gehouden” herinnert Annemarie zich nog levendig.
De volgende verhuizing van de muziekschool was naar de lokalen bij het gemeentehuis. Ook daar heeft de fluitdocente een mooie tijd gehad. “We hebben er met 100 fluitisten gespeeld op het plein, hoe bijzonder is dat?” klinkt het enthousiast.

Muziek moet
Naast de fluitlessen was Annemarie de laatste jaren de motor achter de muzieklessen voor peuters en kleuters. Je kan er volgens haar niet vroeg genoeg mee beginnen. “Ik blijf van mening: Muziek Moét. Muziek verbindt, maakt emoties los, zorgt dat herinneringen terugkomen en maakt ook nog eens slim” benadrukt ze.
Buiten de lessen is Annemarie Rijkée altijd blijven musiceren. Ze speelde onder meer met het Nederlands Arpeggio Trio en de Koos Mark Big Band: “Muzikant blijf je altijd. Ik ga zeker door met het Puur Orkest, een orkest met verstandelijk beperkten, wat ik met veel liefde doe. En muziek met ouderen met dementie is ook iets wat ik met veel passie doe.”
Zonder muziekschool zal ze zeker niet in een zwart gat vallen. “Wel zal ik mijn leerlingen en collega’s enorm gaan missen, maar ik blijf warme herinneringen met me mee dragen” besluit Annemarie.