Truus Luijendiijk en Ella van Wingerden bij de kiosk op het Dillenburgplein

Wereldwinkel verhuist naar Dillenburgplein

RIDDERKERK - De Wereldwinkel verdwijnt uit het centrum van Ridderkerk. De Stichting Wereldwinkel Ridderkerk krijgt een nieuwe verkoopplek op het Dillenburgplein in Slikkerveer. Er gaat verhuisd worden naar de nu leegstaande kiosk, waar de Wereldwinkel op 26 april de heropening wil vieren.
“De winkelruimte aan de Schoutstraat wordt te duur voor ons. De verkopen wegen nauwelijks op tegen de huur en andere kosten” verklaart winkel-cöordinator Truus Luijendijk de keus voor de verhuizing. Het betekent dat de Wereldwinkel na bijna 32 jaar verdwijnt uit het centrum. Na negen jaar aan de Kerksingel draaide de winkel de afgelopen 23 jaar aan de Schoutstraat. “Dat was in het begin een hele mooie plek. Maar naarmate het winkelcentrum zich verder ontwikkelde kwamen we steeds meer uit de loop te zitten. Natuurlijk hebben we klanten die heel gericht naar ons komen. Daarnaast krijgen we vooral op de bus wachtende mensen binnen. Die hebben amper tijd om iets te kopen” merkt voorzitter Ella van Wingerden op.

Volwaardig aanbod
Bij de zoektocht naar een alternatief kreeg de Wereldwinkel hulp van de gemeente. De kiosk op het Dillenburgplein is vorig jaar door de gemeente aangekocht, vooruitlopend op de herinrichting van het Slikkerveerse winkelplein. De Wereldwinkel heeft de zekerheid dat ze er tenminste twee jaar kunnen zitten.
Vergeleken met de huidige winkel is het wel een stuk kleiner. Van ruim 100 m2 wordt het 50 m2. Toch kunnen alle stellingkasten meeverhuizen. “Het betekent wel dat we alles dichter op elkaar moeten presenteren. Maar we houden wel een volwaardig aanbod” onderstrepen de bestuursleden. Bij de inkoop zijn zelfs nieuwe producten voor in de kiosk gekozen. “Maar we gaan wel minder foodartikelen verkopen, want die vind je nu ook in de supermarkten. We minderen ook met kopjes en mokken om niet te concurreren met anderen op het plein” stelt Truus, die verantwoordelijk is voor de inkoop: “We zijn blij dat we kunnen doorgaan aan het Dillenburgplein, want een Fairtrade gemeente zonder Wereldwinkel is niet mogelijk. Wij hopen dat meer mensen naar de Wereldwinkel gaan komen. Het is makkelijk parkeren.”
De kleinere ruimte zal geen effect hebben op de jaarlijkse kerstpakkettenproductie van de Wereldwinkel. Gezien de hoeveelheid werd hiervoor al gebruikgemaakt van een kerkzaal en dat zal niet veranderen.
Deze week is er aan de Schoutstraat nog uitverkoop met kortingen tot 40%. De Wereldwinkel blijft daarna een week dicht om op 26 april op de nieuwe locatie te openen. Ook op Koningsdag (27 april) zal de Wereldwinkel op de nieuwe plek geopend zijn. De opening wordt op 26 april om 14.00 uur verricht door wethouder Henk van Os. Iedereen is daarbij welkom.