Terug in de tijd met de Stichting Oud Ridderkerk

Regionaal

Een gesprek met Cor Groenenboom, melkboer. Als ik bij hem en zijn vrouw langskom, liggen er al een grote stapel foto’s en andere papieren op tafel te wachten. Cor Groenenboom wil het allemaal tot in de finesses toelichten. Een ding moet ik van te voren wel weten: melkboer zijn is een prachtig vak. “Contact met mensen, snap je?”

Hoe kwam je in het vak?

“Ik ben geboren in 1929. Mijn vader is van 1901. Toen hij trouwde, gingen hij met mijn moeder aan de Straatweg wonen, in een van de 16 huizen. Later verhuisden ze naar een nieuw huis aan de Straatweg, G 222. Pa ging de melk in. Hij kocht de melkwijk van Herweijer, die in Rotterdam bij de Riederlaan en omgeving langs de deuren ging. Ik weet nog dat mijn vader al snel, in 1938, een auto had. Een Renault. Dat onthoud je als kind.
In de oorlog was er distributie. Ik hielp toen mijn vader in Rotterdam. Van de gestandaardiseerde melk was het vet afgehaald. Het leek wel water. Ik heb het vak van mijn vader afgekeken. Hij stopte in 1966, had er 40 jaar opzitten.”

Lees het complete interview in De Combinatie Ridderkerk van komende donderdag.