De informatieavond over de tweede fase werd door veel bewoners bezocht.

85 Eengezinswoningen in centrum

RIDDERKERK - Woonvisie en aannemer Boele & van Eesteren hebben een intentieovereenkomst getekend voor de realisatie van 85 eengezinswoningen in het centrum van Ridderkerk. Deze woningen behoren tot de tweede fase van het vernieuwingsplan van Woonvisie voor het oude centrumdeel.

Boele & van Eesteren en Woonvisie werken al succesvol samen in Centrum fase 1, waar zij op dit moment 164 nieuwe woningen ontwikkelen en bouwen. Deze woningen worden in 2017 opgeleverd.

Partijen hebben de intentie om ook voor de tweede fase een design & build-contract af te sluiten. Bijzonder aan zo'n contract is dat het ontwerp én de realisatie in handen is van één partij, in dit geval Boele & van Eesteren. Fase 2 omvat de sloop van 101 portiek- en eengezinswoningen uit begin jaren '50 tussen de Hovystraat, Talmastraat, Klaas Katerstraat en de Slotemaker de Bruïnestraat en het terugbouwen van 85 nieuwe eengezinswoningen.

De bewoners van de voor sloop aangewezen woningen zijn afgelopen donderdag geïnformeerd over het verloop van het traject. Er was grote belangstelling voor de informatie over de verschillende nieuwbouwprojecten en andere doorstroommogelijkheden. De eerste bewoners zullen aan het einde van dit jaar al verhuizen. De werkzaamheden starten naar verwachting in het tweede kwartaal van 2018. Van de 85 nieuwe woningen krijgen er 18 een sociale huurprijs. De andere 67 woningen komen in het middeldure huursegment.

Het streven is om alle huizen als zogenaamde nul-op-de-meter-woningen uit te voeren. Nul-op-de-meter betekent dat de energiemeter aan het einde van het jaar op nul staat bij een gemiddeld gebruik. Er wordt dus niet meer energie verbruikt, dan er wordt opgewekt.