In beweging naar (vrijwilligers)werk

RIDDERKERK - 'Bewegen naar (vrijwilligers)werk' is het project dat afgelopen jaar is opgezet door vrijwilligersorganisatie Connect2Act en de gemeente Ridderkerk. Burgers met een bijstandsuitkering worden middels een intensief programma begeleid naar vrijwilligerswerk, leerwerktraject of betaald werk.
Met dit project zijn zij beter in staat deel te nemen aan de samenleving of leveren zij een bijdrage aan de arbeidsmarkt, betaald of als vrijwilliger. Daarnaast leveren de deelnemers een prestatie voor de uitkering die zij ontvangen. Door het letterlijk in beweging brengen, wordt er onder professionele begeleiding gewerkt aan individuele competenties, gezondere leefstijl, verbeterde fitheid en meer zelfvertrouwen. Een goede gezondheid draagt bij aan de mate van (sociale) participatie. Er wordt ook gewerkt aan talentontwikkeling, coaching, sociale vaardigheden en (zelfstandige) bemiddeling.

Opstartproblemen
Bij de eerste groep deelnemers in mei waren er wat opstartproblemen. Door verschillende gesprekken, het maken van goede afspraken en kleine aanpassingen aan het project is de samenwerking tussen de gemeente en Connect2Act enorm verbeterd, zegt Klantmanager Werk mevrouw van der Ruit. In september is gestart met de tweede groep deelnemers. Eind december was de afsluiting bij restaurant Brussels Lof. Deze gezellige en lekkere afsluiting werd mogelijk gemaakt door Rotaryclub Ridderkerk. De deelnemers hebben het project als leerzaam en prettig ervaren. Tevens is het sociale netwerk gegroeid en voelen de deelnemers zich fitter en energieker. Ook hebben ze niet meer het gevoel niet mee te tellen in de maatschappij.

Plek gevonden
Voor de deelnemers begint het werk nu pas. Verschillende deelnemers hebben al vrijwilligerswerk gevonden bij voetbalvereniging Slikkerveer, CBS de Klimop of Aafje Reyerheem. De werkzaamheden vinden niet altijd plaats bij een organisatie of (sport)vereniging. Sommige deelnemers zijn een 'maatje' geworden en zorgen er bijvoorbeeld voor dat honden uitgelaten worden. Alle deelnemers worden het komende jaar gevolgd en waar nodig ondersteund. Jacqueline Revier (SenW), initiatiefnemer van dit project: "De wensen en behoeften van de deelnemers lopen erg uiteen. Maar het vrijwilligerswerk is ook heel divers. Daarom vinden wij altijd wel een geschikte match."
Door het succes wordt er eind januari gestart met een nieuwe groep deelnemers. Bent u die organisatie die deze groep mensen een kans wil geven? Neem dan voor meer informatie contact op met Jesper Lagendijk of Jacqueline Revier via 0180-432350.