Sporten in de stijl van een Samurai met aikido

RIDDERKERK - Alhoewel je ze als ware samurai kan zien trainen met stokken of elkaar zien omver werpen, noemen de beoefenaars van de Japanse krijgsdiscipline aikido het zelf geen vechtsport. Anders dan in bijvoorbeeld judo is er geen competitie, maar zoekt men in deze sport er naar in balans de energie van de tegenstander te neutraliseren. Ai-ki-do, oftewel: samenkomen, energie, en de weg, betekent tezamen 'de weg van de harmonieuze geest'.
De stichting In Mind & Body verzorgt meer cursussen die de innerlijke rust bevorderen. In een zaal in de oude Huishoudschool aan de Koninginneweg 150 in Ridderkerk traint men jong en oud, beginners en gevorderden, man en vrouw. De stichting heeft geen winstoogmerk zodat de kosten laag blijven en iedereen kan meedoen. Er wordt yoga gegeven, de bewegingsleer Chi Kung, en zowel aan kleine kinderen, aan tieners als aan volwassenen lessen in aikido.
Eén van de docenten in de groep volwassenen is de 51-jarige Slawko die na in het judo een blessure te hebben opgelopen, zich dertien jaar geleden in aikido begon te bekwamen. "En het wonderlijke is dat de trainingen ook in mijn werk als expediteur doordringen. Ik kan mijn geest rustig houden, ik weet hoe ik in alle kalmte botsingen kan vermijden. Als ik iets tegen mij aan voel drukken, kan ik die energie ombuigen."

Ontspannen
Zijn leerlingen vallen hem bij. Arjen, een 44-jarige projectleider ICT die al vele jaren aan aikido doet, vertelt dat hij vaak presentaties moet geven aan grote organisaties en merkt dat hij er nu letterlijk beter voor staat. "Je kunt zien dat er naar me geluisterd wordt", zegt Arjen, "door de rust die ik nu uitstraal." Het is een punt dat ze allemaal maken. "Als je denkt dat je ontspannen bent, wel, dan blijkt hier dat je je nog veel meer kunt ontspannen", zegt Jacco (41 jaar oud, muziekdocent, en nog maar anderhalf jaar bezig). Dat aikido het zelfvertrouwen stimuleert, beaamt ook Stefan (24 jaar oud, administratief medewerker). "En je blijft leren. Geen les is hetzelfde."
Het geeft een elegante aanblik, de rij cursisten in hun wijde witte pakken te zien zwaaien met hardhouten stokken. Deze zogenaamde bokken zijn oefenzwaarden in dezelfde vorm als de katana, het zwaard van de samurai. De haast meditatieve stilte in de zaal, of dojo, wordt slechts doorbroken door het geluid van het hout, de Japanse aanwijzingen van de docent ("ikkyo!", "shomenuchi!", de laatste een kaarsrechte zwaardslag boven het hoofd), en de krachtige doch beheerste bewegingen van de mannen en vrouwen er achter.

Grenzen bewaken
"Ik was een onzekere tiener, en later bang met sport blessures op te lopen", zegt Jennifer, 42 jaar oud, "maar nu denk ik: ik wou dat ik hier eerder mee begonnen was!". Een relatieve nieuwkomer, desondanks ziet ze haar houding over een brede linie snel verbeteren. "Ruimte voor jezelf. Grenzen bewaken. En grenzen aangeven…", noemt Jennifer op. "Aikido maakt mij weerbaar."
Veel Ridderkerkse kinderen volgen al aikido-lessen, maar bij de groep volwassenen is nog ruim plek. Het aikido voor volwassenen wordt twee keer in de week gegeven, te weten op vrijdagavond en op zondagochtend. Bij In Mind & Body kan er ter kennismaking aan de eerste twee lessen gratis worden meegedaan. Meer informatie is te vinden op de website van de stichting: www.inmindenbody.nl.