Foto: femke

Jaarlijkse uitvoering toneelvereniging Quatsch

RIDDERKERK - Op vrijdag 2 november zal toneelvereniging Quatsch uit Rijsoord hun jaarlijkse uitvoering op de planken brengen met het toneelstuk 'Een vrouwtje uit Stavoren'. Dit zal plaatsvinden in de gereformeerde kerk van Rijsoord aan de Rijksstraatweg 95 in Ridderkerk. Aanvang van de voorstelling zal zijn om 20.00 uur. 'Een vrouwtje uit Stavoren' is naar een idee van de sage Het vrouwtje van Stavoren en is omgezet naar de huidige tijd. De sage vertelt het verhaal van een rijke koopmansweduwe. Ondanks haar enorme rijkdom was ze niet tevreden en wilde ze het kostbaarste bezit dat er te vinden was, met alle gevolgen van dien.

Wietske en Harm Wiersma zijn al jaren getrouwd, maar elkaar begrijpen lukt niet meer zo goed. Financieel gaat het hen ook niet voor de wind. Het gaat zelfs zo slecht dat er bij buurvrouw Miedema al een flink aantal keer geld is geleend door Wietske. Harm voelt zich daar niet prettig onder, die in tegenstelling tot zijn vrouw maar weinig nodig heeft in het leven om gelukkig te zijn. Als Wietske op een dag een enorm bedrag blijkt te hebben gewonnen in de staatsloterij blijkt bij Wietske alle remmen te zijn losgeslagen. Gelukkig vindt Harm steun bij Sytske, de wat eenvoudige zus van Wietske, die regelmatig vanuit Leeuwarden komt aansterken.

Maar als je ineens veel hebt uit te geven, blijken er ineens ook veel mensen de nodige interesse in je te hebben. Zo ook Arent Kloosterman. Eens een rijke boer, maar inmiddels ook de financiële afgrond nabij. Gelukkig is er dan ook nog Daan Sikkema, de postbode van Stavoren. Een postbode die zijn werk zo letterlijk neemt dat hij, alvorens de post te bezorgen, alle stukken zelf al heeft doorgenomen. Daan 'de Post' blijkt daardoor de schakel te zijn tussen de inwoners van Stavoren. En wie is Frauke Gaastra? Is zij werkelijk een onbekend familielid van Wietske en Sietske? Een aantal mensen met allen hun eigen wensen en conflicten onderling zijn prima ingrediënten voor een gezellige avond toneel.

Kaartjes voor deze voorstelling zijn te verkrijgen bij een van de leden van de toneelvereniging of te bestellen via quatsch.kaartverkoop@gmail.com. In Ridderkerk zijn deze af te halen aan de Brasem 219. Voor meer informatie kan gekeken worden op de facebookpagina van toneelvereniging Quatsch. De zaal gaat open om 19.30 uur.