Roel Post op de vloer met Stéphanie Stunnenberg

Yoga en TaiChi onder één dak in loods in Bolnes

RIDDERKERK - In de TaiChi-loods in Bolnes worden ook yogalessen gegeven. Stéphanie Stunnenberg vond er onderdak voor haar yogastudio Good Vibez. “Ik was al een tijdje op zoek naar een geschikte ruimte en dit is precies wat ik zocht” aldus de yogalerares.

De TaiChi-loods aan de De la Reijstraat is eigenhandig gebouwd door TaiChi-docent Roel Post, die is aangesloten bij de International Tai Chi Chuan Association (ITCCA). De van origine Rotterdammer verhuisde ruim vier jaar geleden naar Bolnes omdat hij in een vervallen schuur achter een woning aan het Dijkje de potentie zag voor een eigen ThaiChi-school. Hij realiseerde de verbouwing naast zijn werk als leraar Nederlands en werkte er bijna tweeënhalf jaar aan. “Ik heb het tot in de puntjes kunnen inrichten zoals ik het wilde. Nu is het zaak om in deze omgeving meer bekendheid te geven aan TaiChi” stelt Post, die weet dat veel mensen een verkeerde voorstelling van zaken hebben:

Geen vechtsport
“Ik kan het niet genoeg herhalen: TaiChi is geen vechtsport. Het gaat om de bewegingen. Er zijn geen wedstrijden en je hebt geen tegenstander.”
Het maakt dat TaiChi kan worden beoefend door alle leeftijden. Ook op latere leeftijd kan men er nog aan beginnen. “De technieken brengen de beoefenaar mentaal en fysiek in balans” weet Post als geen ander.

De ITCCA-docent geeft nu in Bolnes les aan enkele kleine groepen. Hij hoopt op groei, maar er zal in de TaiChi-loods zeker voldoende ruimte blijven voor de yogalessen van Stéphanie Stunnenberg. Zij werkte voorheen als zzp’er voor yoga- en sportstudio’s. Een grote wens was om met haar eigen groepen te kunnen gaan werken. Ze begon in Ridderkerk voor zichzelf met enkele uurtjes in wijkcentra. Een van de deelnemers tipte haar over het bestaan van de loods in Bolnes. “Ik heb dat toen nog even laten liggen, maar toen ik hier eenmaal binnen was geweest, was ik verkocht. Een ruimte die rust uitstraalt en over alle faciliteiten beschikt” vertelt Stéphanie.

Passie voor yoga
Ze geeft er verschillende vormen van yoga en holistische massagetherapie, beide gericht op het in balans brengen van lichaam en geest. Het yoga-aanbod bestaat uit Yin- en Hatha yogalessen, respectievelijk rustige en meer dynamische yoga. Vanuit haar eigen ervaring heeft Stunnenberg pure passie voor yoga gekregen: “Het is meer dan even je hoofd leegmaken en geconcentreerd oefeningen doen. Maar het belangrijkste is dat men altijd met een goed gevoel naar huis gaat” benadrukt ze.

De TaiChi-loods is te vinden aan het Dijkje 113 (ingang om de hoek aan de De la Reijstraat). Voor meer informatie over de TaiChi-lessen: www.itcca.nl/ridderkerk.
Alles over het yogaprogramma is te vinden op: www.good-vibez.nl.