Pleisterplaats Van Kekem bij de opening in 1958

Pleisterplaats Van Kekem (deel 6)

In maart 1958 werd onder grote belangstelling de Pleisterplaats feestelijk geopend. Dit in aanwezigheid van een vertegenwoordiging van de Rijkswaterstaat, Gemeente Ridderkerk, Dienst der Domeinen en het zakenleven.

Rubriek Stichting Oud Ridderkerk

De opening werd verricht door de Burgemeester A.M. Nieuwenhuisen van Ridderkerk, daarbij vergezeld door zijn echtgenote en de gemeentesecretaris F.P. van Rij. Jammerlijk kon Adrianus van Kekem wegens zijn ziekte niet aanwezig zijn. De eerste spreker is de Hoofdingenieur-Directeur Ir. A. Nab van Rijkswaterstaat. Hij memoreerde dat er veel werk verbonden is geweest, aan de totstandkoming van de Pleisterplaatsen Van Kekem en het Restaurant De Lucht bij Zaltbommel: ‘talloze conferenties vonden plaats tussen de twee aspirant-exploitanten en de overheden. Deze partijen stonden zeker niet tegenover elkaar, doch er waren veel moeilijkheden op te lossen. De bestaande verkeerssituatie bij de Koffietent van Van Kekem was onhoudbaar. Technisch was de realisatie van de Pleisterplaats Van Kekem niet zo moeilijk.

Mooiste wegen

Vervolgens sprak de Burgemeester over het verkeersvraagstuk in Ridderkerk en omgeving. Hij merkte op: ‘dat er tijden zijn geweest dat het verkeer geen moeilijkheden had te overwinnen. Dat was in de tijd dat er van verkeer geen sprake was. De 11e-eeuw was die van het paard, de 17e-eeuw van de sleden. In de 19e-eeuw kwamen de stoommachines en de locomotieven. Later was men in Ridderkerk beducht voor de locomotief, want toen de spoorlijn Rotterdam - Dordrecht werd aangelegd en deze door onze gemeente zou gaan lopen, heeft men hier gezegd: ga maar naar een ander - want de koeien schrikken van zo’n locomotief. De 20e-eeuw is die van de auto, de fiets, de bromfiets en ook van de ruimtevaart. De mooiste wegen lopen door Ridderkerk en omgeving, en die moeten zo veilig mogelijk gehouden worden. Deze Pleisterplaats kan veel aan die veiligheid bijdragen door de ruime parkeerplaats’.

Hans Lokerse (aangeleverd door Gert van ‘t Zelfde van www.rijsoord.nl)