Een lokale marktplaats in Ridderkerk. Handig!

RIDDERKERK - De groep 'Gratis af te halen en Te koop in Ridderkerk op Facebook is een groot succes. Ruim 8880 leden kent de groep en er komen er iedere dag wel tien bij. De groep kent inmiddels meerdere beheerders.

De oprichter is Iljack Slikkerveer. In eerste instantie had hij niets met Facebook. Maar zijn vrouw vond dat hij er ook maar eens aan moest beginnen. In plaats van dat hij alleen een eigen Facebookpagina aanmaakte, begon hij meteen een groepje. ,,Ik moest er toch wat feeling mee krijgen”, vertelt Iljack. ,,En ik dacht dat wij in Ridderkerk wel een lokaal martkplaatsje konden gebruiken. Ik ben ondernemer en zocht regelmatig op Marktplaats of ik ergens in de buurt benodigdheden voor mijn werkzaamheden.” Zo ontstond de groep en binnen no-time was het een grote groep die meerdere beheerders nodig had, waar op geadverteerd wordt (in kleine schaal) en waar Ridderkerkers elkaar ontmoeten. Want spullen van elkaar kopen, bekent ook ontmoetingen.

,,Het leukste verhaal dat ik heb gehoord is een vrouw die iets van een man kocht en dat daarbij meteen de vonken overvlogen”, vertelt Iljack lachend. ,,Er wordt op de pagina veel kleding en inboedel aangeboden. In principe bemoeien wij als beheerders ons niet met de verkoop. Dat gaat puur tussen koper en verkoper, maar als er iets aan de hand is, proberen we dat wel op te lossen.”
Iljack heeft meerdere groepen op Facebook opgericht. Zoals bijvoorbeeld Wonen in Ridderkerk. Maar ook eentje voor de supermarkt acties. ,,Er werden veel dierenplaatjes van de Albert Heijn op de pagina gezet. Dus dat was meteen weer een aanleiding om een nieuwe groep op te richten. Deze pagina is te vinden via AH / Supermarkt actie's.
,,Er wordt wel gekeken naar de mensen die lid willen worden. Komen ze uit de omgeving – het heeft geen zin als iemand vanuit Gouda iets te koop zet op deze pagina want dan is het effect weg – en zijn het geen spammers. Daardoor houden we de site zo goed mogelijk schoon van rotzooi.”

Word ook lid van Gratis af te halen en te koop in Ridderkerk.